21 February 2011

VCD Wanita Melayu Tercantik (1999)

VCD berjudul Wanita Melayu Tercantik ini diterbitkan oleh syarikat Ambang Klasik pada 1999. Isi kandungan VCD ini adalah seperti mana tajuk sampingannya iaitu 'Rahsia Kejelitaan Normala Samsudin'. Tajuk VCD ini sememangnya begitu menarik perhatian umum ketika itu di mana penyertaan wanita Melayu dalam mana-mana pertandingan ratu cantik telah diharamkan sejak pertengahan 1990-an. Tanpa penyertaan wanita Melayu dalam pertandingan sebegitu, masyarakat umum hanya mampu tertanya-tanya dan meneka sesama sendiri tentang siapakah wanita Melayu tercantik pada pandangan masing-masing. VCD ini tanpa ragu-ragu memberikan jawapannya kepada persoalan tersebut apabila dengan jelasnya menggelarkan Normala Samsudin yang ketika itu berusia 35 tahun sebagai Wanita Melayu Tercantik.

Nota tambahan 1:
Pemilihan tajuk VCD ini mungkin merujuk kepada tajuk filem Perempuan Melayu Terakhir yang mula ditayangkan pada Januari 1999. Dalam filem itu Vanida Imran digambarkan sebagai 'perempuan melayu terakhir'. Apa yang menariknya ialah apabila filem itu turut memasukkan sedikit petikan siaran berita di televisyen yang memaparkan Normala Samsudin yang ketika itu bertugas sebagai pembaca berita di TV3.

Nota tambahan 2:
Filem pertama lakonan Normala Samsudin ialah Gerak Khas The Movie pada 2001. Normala turut merakamkan sebuah lagu berjudul Sambaria untuk album soundtrack filem itu.

Nota tambahan 3:
Normala Samsudin mendapat tempat ke-97 dalam senarai 100 Sexiest Women In The World yang dipilih oleh pembaca majalah FHM pada 2002.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...