24 January 2011

ANX 2 tahun

Hari ini genaplah 2 tahun blog Arkib Negara X (ANX) bersiaran, walaupun sebenarnya dalam tempoh tersebut ia terpaksa direhatkan selama satu setengah tahun! Itulah sebabnya kini ANX baru sampai pada entri yang ke-79. Anda tidak perlu membaca seterusnya kerana entri kali ini sekadar ingin mengimbas kembali hasil pengumpulan bahan yang telah berjaya disiarkan setakat ini dan mungkin juga sedikit tip mengenai entri akan datang.

Melihat kembali tag atau kategori entri, nampaknya ANX telah berjaya menyiarkan bahan bagi setiap Dekad walaupun 1970-an masih terlalu kekurangan entri, manakala 1990-an pula sudah banyak entri berbanding Dekad lain. Bagi kategori Tahun pula, masih terlalu banyak Tahun yang belum mempunyai sebarang entri. Setakat ini 1988 dan 1992 merupakan Tahun yang mempunyai paling banyak entri. Jadi selepas ini saya akan memastikan supaya setiap Tahun mempunyai sekurang-kurangnya 2 entri, dan perhatian yang lebih akan diberikan kepada Dekad yang kekurangan entri. ANX juga nampaknya perlu menyiarkan lebih banyak entri untuk kategori Negara Lain walaupun bahan dari Malaysia masih tetap diutamakan.

Melihat kepada senarai 10 Entri Popular, setakat ini entri berkaitan selebriti hiburan tetap menjadi kegemaran ramai. Pastinya saya akan mencari lebih banyak bahan untuk Nama Popular seperti Zarina Zainuddin, Rozita Che Wan, Jacinta Lee, Ramziela dan Sahara Yaakob. Nama Popular lain seperti Mokhtar Dahari juga mendapat perhatian ramai, jadi ANX akan menyiarkan lebih banyak entri berkaitan selebriti sukan. Selain itu entri sulung ANX berkaitan punk masih mendapat perhatian ramai, mungkin juga saya perlu mencari bahan tambahan berkaitan topik tersebut untuk disiarkan. Entri Kisah Benar oleh Wahid Kasran dan Permata Yang Hilang juga terus mendapat perhatian ramai, tetapi tiada lagi bahan tambahan mengenai dua topik tersebut untuk disiarkan.

Sejak memulakan Musim ke-2 pada September 2010, ANX berjaya mencapai sasaran siaran sebanyak 3 entri seminggu. Cuma bermula pada Disember lalu banyak entri yang telah tertangguh kerana saya telah dijemput untuk menulis dalam sebuah majalah secara bulanan. Entri-entri yang tertangguh itu telah disiarkan dalam bulan ini. Bermula tahun 2011 ini saya mensasarkan pula untuk menyiarkan sekurang-kurangnya 15 entri sebulan, walaupun perlu meluangkan banyak masa juga untuk tugasan menulis dalam majalah. Bagi memudahkan urusan, sebentar tadi saya telah siap menyenaraikan 100 tajuk entri yang dirasakan menarik untuk disiarkan dalam tempoh 6 bulan akan datang.

Berkenaan kategori entri akan datang, ANX akan memperbanyakkan lagi senarai boyband, girl group dan kumpulan S. Gelaran seperti ratu cantik, Miss Malaysia dan Bintang RTM juga akan diberi perhatian. Semalam ANX baru menyenaraikan tag baru iaitu kahwin dan cerai, dan akan memperkenalkan pula tag mualaf tidak lama lagi. Dalam kategori Isu Sensasi pula, terdapat beberapa tag yang kekurangan entri seperti 18 tahun ke atas dan cross-dressing yang akan diberi perhatian. Secara peribadi saya berminat untuk menyiarkan lebih banyak entri berkaitan banned (pengharaman) dan censorship (penapisan). Beberapa hasil pengubahsuaian gambar (photoshop) dalam majalah memang menarik untuk ditelitikan.

Selain itu sudah tentulah terdapat beberapa lagi poster dan gambar selebriti perempuan zaman dulu seperti Ziela Jalil, Julia Rais, Sofia Jane, Maria Farida, Wann, Zila Bakarin dan lain-lain yang menunggu giliran untuk disiarkan. Selebriti lelaki tidak terkecuali. Selain topik hiburan, selebriti dan budaya popular, tidak dilupakan juga pelbagai bahan berita dan isu semasa yang serius seperti kisah tragedi dan jenayah, yang mungkin sudah dilupakan atau belum pernah anda ketahui akan disiarkan sepanjang tahun ini. Untuk pengetahuan anda, ANX tidak dapat menyiarkan lebih banyak entri dalam kategori Barang Koleksi kerana kesukaran untuk memastikan tahun keluaran setiap barangan dengan tepat, tetapi mungkin ia boleh disiarkan dalam beberapa entri khas sebagai gambar hiasan sahaja.

3 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...