20 September 2010

Kisah Benar oleh Wahid Kasran (1992)

Cerpen dalam ruangan Kisah Benar ini mula disiarkan oleh akhbar Mingguan Malaysia (edisi Ahad) pada 5 Januari 1992. Penulis utamanya menggunakan nama pena Wahid Kasran. Pernah juga seorang penulis wanita bernama Normala Hamzah diberi peluang menulis dalam ruangan Kisah Benar ini, tetapi gaya dan arah penulisan beliau jauh berbeza daripada yang disampaikan oleh Wahid Kasran. Dalam Mukadimah siri pertama Kisah Benar, Pengarang akhbar itu menulis: "Ruangan ini kita namakan Kisah Benar. Cerita yang kita paparkan adalah satu kisah yang sebenarnya berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Maklumat-maklumat yang kita perolehi adalah dari sumber yang diakui kesahihannya. Bagaimanapun, nama dan tempat yang digunakan dalam kisah benar ini bukanlah nama dan tempat yang sebenarnya"

Siri pertama Kisah Benar oleh Wahid Kasran ini berjudul "Setiap petang suaminya ke masjid rupa2nya ke rumah isteri muda". Cerpen pertama tersebut tiadalah apa-apa yang istimewa sangat, cuma dengan mengetahui bahawa ia adalah suatu kisah benar tentang kisah rumahtangga yang pernah berlaku, dan bukannya suatu cerita rekaan semata-mata, telah menyebabkan ramai orang jadi berminat untuk membacanya.

Setelah berminggu-minggu ruangan Kisah Benar ini disiarkan, dapat dilihat kecenderungan penulisnya untuk menulis kisah benar yang hanya bersangkutan dengan kisah rumahtangga, keruntuhan moral, pergaulan bebas, dan lain-lain gejala tidak sihat, tetapi boleh dikatakan semuanya melibatkan perkara berkaitan seks, contohnya pelacuran, perzinaan, sumbang mahram, rogol, pengguguran dan sebagainya, malah hubungan sah suami isteri turut dijadikan bahan cerita (contohnya poligami, kemandulan, lemah syahwat, kuat syahwat dan sebagainya). Oleh kerana itu ruangan Kisah Benar ini tiadalah menyiarkan kisah benar berkaitan penagihan dadah, pembunuhan, rompakan bersenjata, kemalangan jalan raya, mahupun kisah-kisah jenayah lain (kecuali ketika penulisnya bukan Wahid Kasran, yakni hanya berlaku satu atau dua kali sahaja)

Antara judul menarik cerpen Kisah Benar yang pernah disiarkan ialah seperti:
- Gara2 isteri mandul, suami berkahwin secara senyap2
- Suami rela isteri digagahi
- Gigolo yang lincah akhirnya bertaubat
- Suami jauh di mata isteri gian menggila
- Akibat tunduk pada nafsu, nenek terjebak
- Mahmud suami yang baik tapi isteri main gila
- Bila ibu bapa tinggalkan anak2 berbulan lamanya
- Di kota besar biasanya andartu jadi mangsa
- Isteri kurus kering dapat suami seks maniac
- Suami terpaksa tinggalkan isteri kerana tak tahan
- Walid dan Juliet Tan jinak-jinak merpati
- Bapa borek anak rintik
- Bila janda dapat lelaki bujang
- Pak Endut tenggelam bersama anak sendiri
- Bersultan di mata beraja di hati
- Isteri dingin pembantu rumah jadi sasaran

Kepakaran penulisnya Wahid Kasran dalam mengarang setiap kisah benar ini adalah melalui pemilihan perkataan, ungkapan atau pembayang yang boleh mencetuskan imaginasi pembaca malah dapat menimbulkan unsur humor. Contohnya perkataan atau ungkapan seperti 'telaga kontang', 'topi Perancis' (kondom), 'pemburu segi tiga emas', 'bukit bukau', 'lorong sempit', 'seludang mayang' (zakar), 'menggagahi', 'rumput rampai', 'hot dog', 'apam', 'tiang seri', 'karburetor', 'gunung berapit', 'biji kundang', 'bercucuk tanam', 'benda tiga segi', 'nafsu bahamiah' (sepatutnya batiniah), 'belayar ke Pulau Penyedap', 'asah pensil', 'pusaka emak' dan sebagainya.

Tidak berapa lama selepas mendapat perhatian ramai pembaca, penulisnya mula mengarang dalam gaya penulisan yang berirama pula. Contohnya: "Jadi drebar teksi kalau tak sabar dah lama gulung tikar, kerenah penumpang yang tak sopan dan bersikap kasar, nak ditegur tentu bertengkar, dibiarkan semakinlah kurang ajar, dahlah jalan jem bikin hati berdebar, semua benar-benar mencabar". Kadang-kadang perkataan Inggeris juga diselitkannya supaya jadi lebih menarik seperti: "Mungkin begini keadaannya bagi perempuan-perempuan yang jadi fulltime house wife, sex is very important in life, kononnya tengah muda and still alive, gian jikalau tidak didrive". Keupayaan penulisnya untuk mengekalkan ayat berirama dari mula hingga akhir cerpen amat digemari oleh ramai pembaca. Namun begitu bahagian yang selalu ditinggalkan oleh pembaca ialah bahagian mukadimah atau intro cerpen di mana penulisnya akan menulis perkara-perkara yang umum tanpa mengaitkan dengan watak atau jalan cerita.

Setelah setahun disiarkan, cerpen Kisah Benar dalam akhbar Mingguan Malaysia mencapai tahap populariti yang agak tinggi. Dalam tahun 1993, sebuah akhbar tabloid telah menerbitkan ruangan cerpen yang juga menggunakan nama Kisah Benar. Begitu juga dengan siri TV Kisah Benar yang diterbitkan oleh syarikat swasta dan disiarkan oleh TV3. Menyedari usaha yang dipelopori olehnya ditiru pihak lain, Wahid Kasran sempat menyindir pihak terbabit dalam mukadimah ruangan Kisah Benar: "Nampaknya di TV dan di akhbar tabloid turut menyiarkan Kisah Benar, berentap untuk menampilkan jalur-jalur sinar, kerana menyedari bahawa unsur human interest paling audien gemar, jadi meniru yang dah popular serupalah bertelanjang di kamar. Perkataan kisah benar memanglah sesiapa pun boleh pakai, tetapi yang menggunakan kemudian seolah-olah idea dah pokai, walhal ada perkataan lain misalnya kisah sebenar, kisah betul, peristiwa benar sebagai judul sebagai tangkai, mengapa yang dah orang gunakan harus diungkai. Meniru memang kerja mudah, macam pengemis yang menadah-nadah, sampai bila sindrom tiru berpenyudah"

Ruangan Kisah Benar oleh Wahid Kasran ini bertahan agak lama, terbitan kali terakhir yang dapat dikesan ialah dalam tahun 1994 di mana ketika itu dapat dilihat campur tangan pihak Pengarang akhbar yang mula menyunting dan menyelitkan banyak petikan firman dan hadis ke dalam naskah cerpen hingga kadang-kadang ruangan yang asalnya kecil itu mampu menjadi hampir satu mukasurat penuh. Berkemungkinan juga ruangan Kisah Benar ini masih disiarkan sehingga masuk tahun 1995. Sememangnya ruangan Kisah Benar ini ketika itu dilihat sudah hilang pengaruhnya apabila konsep atau 'jenama' Kisah Benar ini mula popular di siaran TV pula, walaupun sebenarnya cerita bervisual yang disiarkan oleh TV itu jauh ketinggalan daripada apa yang mampu diberikan oleh sebuah tulisan.

"Kisah Benar yang Wahid Kasran tulis stylenya lain daripada yang lain, firman, hadis, gurindam, seloka dan sindiran kemas terjalin, tambahan pula diolah daripada kejadian tulen, usahlah pembaca sangsi waima itu haruslah yakin"





Nota tambahan:
Dalam tahun 1997 juga telah terbit dua buah majalah yang menumpang populariti 'jenama' Kisah Benar seperti di bawah

2 comments:

RF49260 said...

Hiburan dan Teladan

Bisa Semalam said...

Baru terbaca..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...