08 December 2011

Sharifah Aini digelar Dolly Parton (1996)

Siapa peminat hiburan Malaysia yang tidak kenal artis luar negara yang bernama Dolly Parton? Walaupun muzik country bukanlah kegemaran rakyat tempatan, malah boleh diragui wujudnya pasaran untuk muzik country di Malaysia, serta tidak menghairankan sekiranya country ditafsirkan oleh sebilangan besar peminat hiburan tempatan sebagai 'negara' dan bukannya sejenis muzik, tetapi percaya atau tidak nama Dolly Parton sebenarnya tidaklah asing kepada mereka yang boleh dikatakan semuanya yakin bahawa lagu popular I Will Always Love You adalah nyanyian asal Whitney Houston dan bukannya Dolly Parton. Terkenalnya Dolly Parton di Malaysia sekitar 1980-an bukanlah kerana hasil nyanyiannya, tetapi publisiti tentang dirinya yang disiarkan oleh penerbitan hiburan tempatan lebih memfokuskan kepada kisah bentuk tubuh badannya atau lebih tepat lagi saiz payudaranya yang besar. Jadi, begitulah Dolly Parton menjadi terkenal di Malaysia, bukan kerana muzik dan lagunya tetapi kerana payudaranya semata-mata.

Hasil daripada terkenalnya (payudara) Dolly Parton di kalangan peminat hiburan tempatan telah menyebabkan wujudnya gelaran Dolly Parton Malaysia yang diberikan kepada beberapa orang selebriti tempatan yang memiliki ciri-ciri yang sama dengan Dolly Parton di mana ciri-ciri tersebut langsung tidak melibatkan perihal muzik country. Ziela Jalil ialah salah seorang daripada selebriti yang pernah menerima gelaran Dolly Parton Malaysia. Selain itu Sharifah Aini juga telah digelar Dolly Parton Malaysia oleh para peminatnya walaupun album lagu-lagu country beliau masih tertangguh pembikinannya hingga kini. Menurut majalah URTV pada 1996, "Gelaran itu dulunya ditujukan kepada Sahara Yaacob. Tahu-tahu... Kak Pah kita pula mendapatkannya". Sharifah Aini dikatakan "ketawa BESAR" apabila mengetahui tentang gelaran yang diterimanya itu. Kata Sharifah Aini, "Peminat saya ni ada yang nakal suka mengusik". Sharifah Aini tidak menolak gelaran tersebut atau menafikan persamaannya dengan bahagian tertentu Dolly Parton seraya berkata, "Saya faham usikan peminat saya"

Nota tambahan:
Gelaran Dolly Parton tidak lagi diberikan kepada selebriti tempatan sejak terkenalnya Pamela Anderson (artis berpayudara besar) di Malaysia susulan popularitinya melalui siri televisyen Baywatch yang mula ditayangkan di saluran MetroVision pada 1996.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...