28 August 2011

Pemain bolasepak Abbas Saad (1995 & 2011)

Abbas Saad ialah pemain bolasepak yang diimport oleh Singapura dan biasa bertanding dalam perlawanan bolasepak Piala Malaysia pada awal 1990-an. Abbas berasal dari Australia, dan kehebatannya bermain bolasepak di bahagian serangan menjadikannya popular dan digelar bintang bolasepak, setanding dengan rakan sepasukan, Fandi Ahmad. Pada 1994, Abbas membantu pasukan Singapura memenangi Piala Malaysia dengan menjaringkan 3 gol, dan melayakkannya dipilih sebagai pemain terbaik perlawanan akhir. Abbas menjadi wira (buat seketika) setelah berjaya menamatkan penantian 14 tahun Singapura untuk memenangi kembali piala tersebut.

Tahun 1995 menjadi titik hitam dalam kerjaya Abbas Saad apabila dia didapati bersalah dalam mengatur atau merancang keputusan beberapa perlawanan Piala Malaysia yang disertainya pada 1994. Pada Jun 1995, Abbas telah didenda sebanyak $50,000 dan diharamkan daripada bermain bolasepak secara profesional buat selama-lamanya. Kesalahan besar yang dilakukan oleh Abbas tidak melunturkan semangat ratusan peminatnya yang datang mengucapkan selamat tinggal kepada Abbas di lapangan terbang sebelum dia pulang ke negara asalnya tidak lama kemudian.

Abbas Saad tiba-tiba muncul semula pada awal 2011 dalam sebuah iklan yang mempromosikan sebuah restoran di Kuala Lumpur. Dengan lengkap berjersi, makanan di tangan kiri dan bolasepak di kaki kanan, Abbas diperkenalkan sebagai Former International Footballer & Malaysia Cup Legend. Kata Abbas, "I have always liked to eat a good Chawarma in between goals. Al-Amar Express serves the best Chawarma in town". Tanda tangan, Abbas Saad.

Nota tambahan:
Penggunaan tandatangan selebriti pada iklan produk yang mereka tampil telah diamalkan sejak sekian lama. Adakah ia sekadar hiasan, atau untuk menambah lebih keyakinan kepada bakal pembeli, atau sememangnya suatu formula pemasaran yang terbukti berkesan dalam melariskan produk?

1 comment:

James said...

Thanks for a greatt read

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...