29 August 2011

1000 Bintang Berhariraya (1993)

Sempena menyambut Hari Raya Aidilfitri 1993, sebuah album khas telah diterbitkan oleh syarikat rakaman Suria Records (SRC). Album berjudul 1000 Bintang Berhariraya itu dianggap istimewa kerana menampilkan nyanyian 19 orang pelakon dan pengarah filem. Tulisan dalam kulit album itu menjelaskan, "Sebagai sebuah album percubaan dan tunggal memang terdapat cacat celanya, kerana mereka bukannya penyanyi profesional". Tujuan penerbitan album yang diterbitkan oleh M. Shariff itu dikatakan "sebagai satu momento atau kenangan kepada pelakun serta pengarah ini sendiri dan peminat semua". Semua lagu yang dirakamkan merupakan lagu Hari Raya klasik yang telah lama popular kecuali lagu terakhir, Boria Aidilfitri, yang merupakan lagu ciptaan terbaru. Senarai lagu dan nama penyanyi adalah seperti berikut:

Muka Satu
  1. Dendang Perantau - Jalil Hamid (Dato Majid)
  2. Di Pagi Aidilfitri - Nanu
  3. Menjelang Hari Raya - Zulkefli M. Osman
  4. Seloka Hari Raya - Maria Farida & Fauzi Abdullah
  5. Aidilfitri - Sofea Jane
  6. Suasana Hari Raya - Kuza & Kuna
  7. Hari Yang Mulia - Wafa
  8. Pulang Di Hari Raya - Laila Nasir
Muka Dua
  1. Pulang Di Hari Raya - Faizal Hussein
  2. Bila Takbir Bergema - Raja Azura
  3. Suara Takbir - Shaharuddin Tambi
  4. Selamat Hari Raya - Aida Rahim
  5. Hari Raya - Aziz M. Osman & Noraliah
  6. Dari Jauh Ku Pohon Maaf - Azwan Ali
  7. Selamat Hari Raya - Didie Alias
  8. Boria Aidilfitri - Mas Omar & 1000 Bintang


Nota tambahan:
  1. Jalil Hamid diperkenalkan bersekali dengan nama watak lakonannya iaitu Dato Majid, nama yang dipopularkannya dalam siri komedi 2+1. Jalil Hamid kemudiannya menjadi begitu popular sebagai penyanyi dengan merakamkan album lagu-lagu komedi.
  2. Setelah 15 tahun berlalu, pada 2008 Suria Records telah mengeluarkan kembali album tersebut dalam format cakera padat dengan menggunakan judul Seribu Bintang Berhari Raya. Walau bagaimanapun, album keluaran semula itu tidak lengkap seperti keluaran asalnya. Sebanyak 5 lagu yang melibatkan nyanyian Zulkefli M. Osman, Maria Farida & Fauzi Abdullah, Wafa, Laila Nasir, Mas Omar & 1000 Bintang telah dibuang. Bagi menggantikan lagu-lagu yang dibuang, pihak penerbit telah memasukkan lagu-lagu nyanyian Aznil Hj. Nawawi (lagu di trek pertama!), Jeffrydin (dia ni memang penyanyi terkenal!), Ida Mustafa, ND Lala, Nas Atea (3 orang ni pun rasanya memang asal penyanyi). Keterangan dalam kulit album versi baru itu juga telah ditukar menjadi: "Mereka terdiri daripada penyanyi, pelakun, pengacara serta pengarah yang cukup terkenal". Kesemua penyanyi yang terlibat juga diperkenalkan sebagai "artis-artis", iaitu gelaran yang tidak digunakan dalam album asal pada 1993.

2 comments:

khairul said...

bagus betul blog ni..terubat kerinduan zaman lalu.keep on moving..

khys said...

thanks...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...