21 December 2010

Cintailah Bahasa Kita (2007)





Program Cintailah Bahasa Kita mula diperkenalkan pada 1987. Gambar di atas menunjukkan logo program tersebut yang dipasang pada bahagian bawah bangunan KOMTAR di Pulau Pinang. Bangunan KOMTAR siap dibina pada 1985 dan logo tersebut telah terpasang di situ sejak 1987 hingga 2007 ketika gambar ini diambil.

Walau bagaimanapun, logo Cintailah Bahasa Kita itu kini tidak lagi berada di tempat yang biasa dilihat sejak lebih 20 tahun lepas. Logo tersebut telah diturunkan tidak lama setelah Pulau Pinang mula diperintah oleh parti politik yang baru pada 2008. Kepada para pejuang bahasa yang bersifat politikal mungkin mereka akan merasakan yang tindakan menurunkan logo tersebut mempunyai niat yang tidak baik. Tetapi dari sudut pandangan yang lebih rasional, papan tanda logo tersebut sememangnya kelihatan sudah terlalu usang dan akan membahayakan orang ramai sekiranya ia terjatuh dengan sendiri setelah diabaikan tanpa penyelenggaraan sejak sekian lama oleh pemerintah yang terdahulu.

Program Cintailah Bahasa Kita kini dikenali sebagai program Cintailah Bahasa Kebangsaan Kita. Namun begitu harapan untuk melihat papan tanda baru program tersebut kembali dipasang di tempat yang sama khasnya, atau di negeri Pulau Pinang umumnya, adalah amat tipis dan kemungkinan besar tidak akan berlaku sama sekali.

Foto: KHYS

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...