03 December 2010

Aliph (2007)

Aliph ialah suatu jenama kasut sukan dan kasual buatan Malaysia yang terkenal pada dekad 1980-an. Pengeluar jenama Aliph iaitu Sime Darby Footwear Sdn Bhd pernah menaja kasut Aliph untuk digunakan (sebagai product placement) dalam penggambaran beberapa buah filem tempatan seperti Rozana Cinta '87, Jejaka Perasan & Ragam Pemandu.

Kasut Aliph juga menjadi kegemaran ramai artis rock tempatan sehingga tercetusnya jenama Aliph Search pada sekitar 1987 yang dipercayai merupakan kasut pertama yang meletakkan nama artis tempatan (iaitu kumpulan Search) sebagai sebahagian daripada nama produk. Selepas itu, kumpulan Lefthanded juga pernah bekerjasama dalam memasarkan rekabentuk terbaru kasut Aliph. Gandingan jenama kasut dengan ikon muzik diketahui menjadi antara strategi pemasaran yang popular, contohnya kasut jenama antarabangsa LA Gear pernah bergandingan dengan Michael Jackson & Ella pada penghujung dekad 1980-an, malah di pasaran terkini juga terdapat pelbagai rekabentuk kasut jenama Converse - Metallica & Black Sabbath atau kasut jenama Vans - Iron Maiden & Slayer umpamanya.

Dalam tahun 2007, selepas menerbitkan beberapa keping gambar dan sedikit cerita mengenai kasut Aliph di dalam laman web MuzikRock.com, saya cuba menjejak semula saki baki peninggalan jenama Aliph ini yang sudah tidak lagi dikeluarkan sejak pertengahan dekad 1990-an. Dua pasang kasut Aliph baru (stok lama) akhirnya berjaya dibeli dengan harga di bawah RM100.

Gambar di atas menunjukkan sebahagian daripada barangan jualan di salah sebuah kedai barangan terpakai di Kuala Lumpur pada tahun 2007. Dapat dilihat kasut Aliph berwarna hitam itu ditandakan dengan harga RM220 sepasang, manakala kasut Aliph berwarna putih/biru di sebelah kanan pula berharga RM300 sepasang! Sebagai perbandingan, harga asal sepasang kasut-kasut tersebut ketika dikeluarkan lebih 15 tahun dahulu cuma sekitar RM30 ke RM45 sahaja.

Pada masa kini pula tidak mengejutkan lagi sekiranya terlihat kasut Aliph terpakai diniagakan misalnya dalam pasaran Mudah.my dengan harga sekitar RM500 sepasang. Melalui perkenalan dengan beberapa orang penggemar kasut Aliph, maklumat yang didapati bahawa ada di antara mereka yang membeli kasut Aliph stok lama yang belum digunakan dengan harga hampir RM700 sepasang!

Jenama Aliph kembali popular:
Top Ten Sneaks and Music Collaboration (ShiftyMag issue #4, August 2009)
Gila kasut Aliph (Metro Ahad, 13 Jun 2010)
Mohd Nazari collects shoes of rock stars for the fun of it (The Star, 12 October 2010)

Maklumat tambahan:
Pada pertengahan tahun 2010, Sime Darby telah mengeluarkan minyak masak dengan jenama Alif.

Foto: KHYS

3 comments:

kasot_burok said...

kat mane kedai ni.nak cari sepsang

Anonymous said...

last dalam tahun lepas aku jumpa jenama ni dekat kedai2 kasut yang jula barang budak2 sekolah pekan port dickson.design hitam ala2 pallas jazz /kasut FKR..

Ekamatra said...

Mengarut je kasut bodoh ni

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...