20 December 2013

Mohd Nidzam Adha (1991)

Menurut Juwie, Mohd Nidzam Adha ialah "penyerang harapan pasukan bolasepak Negeri Perak Darul Ridzuan yang paling popular di kalangan remaja". Wartawan hiburan Juwie menemubual Nidzam pada Januari 1991 untuk ruangan Sehari Dalam Hidup yang disiarkan dalam akhbar sisipan Pancaindera (Mingguan Malaysia). Tambah Juwie lagi, "Ramai gadis menyifatkan Nidzam sebagai pemain bolasepak paling cun di tanahair".

Mohd Nidzam Adha Bin Yusoff lahir pada 11 Mac 1968 di Kampung Boyan, Taiping, Perak, dan merupakan anak ke-6 dari 10 beradik. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Rendah King Edward 1, di mana beliau mula bergiat dalam sukan bolasepak. Beliau melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah King Edward sehingga tingkatan 5 (1985). Selepas tamat persekolahan, beliau menganggur selama setahun sambil mengasah bakatnya bermain bolasepak dalam posisi sayap kanan bersama Kelab Pemuda Taman Raja Idris di Taiping.

Menjelang penghujung 1980-an, bakat Nidzam dikesan oleh jurulatih pasukan bolasepak Dewan Bandaraya Ipoh (DBI), Encik Ahmad Niza, yang mencadangkan supaya Nidzam bekerja sebagai pekerja am (dan selepas itu menjadi juruteknik) di DBI dan sekaligus diberi peluang bermain dalam pasukan bolasepak DBI.

Pada 1990, Nidzam (22 tahun) terpilih untuk bermain dalam posisi penyerang untuk pasukan bolasepak Negeri Perak di mana beliau terlibat dalam perlawanan Liga Semi Pro dan Piala Malaysia. Nidzam berjaya menjaringkan 6 gol di sepanjang tahun itu, suatu pencapaian cemerlang untuk pemain baru sepertinya.

Mohd Nidzam Adha:
  1. "naik motor Kawasaki"
  2. "makan tak tentu tempat. Mana sempat Nidzam bantai"
  3. "suka makan nasi goreng ayam yang pedas-pedas dan minum fresh oren"
  4. "minat cerita perang dan komedi"
  5. "suka dengar lagu terutama yang pop dan slow-rock. Asal lagu tu top aje, Nidzam suka dengar"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...