15 July 2011

Bolasepak wanita Piala Malaysia (1976)

Perlawanan bolasepak wanita Piala Malaysia telah diadakan buat pertama kali pada 1976. Perlawanan akhirnya berlangsung pada 16 Ogos 1976 di Padang Stesen, Seremban, Negri Sembilan. Pasukan yang layak ke perlawanan akhir itu ialah pasukan Negri Sembilan dan pasukan Singapura. Seramai 2,000 orang penonton hadir bagi menyaksikan perlawanan untuk merebut Piala Malaysia kategori wanita yang julung kalinya diadakan.

Kelebihan bermain di tempat sendiri tidak menjamin kemenangan kepada pasukan Negri Sembilan yang akhirnya tewas kepada pasukan Singapura dengan jaringan 0-2. Pasukan Singapura menunjukkan kehebatan mereka dengan menjaringkan gol pertama seawal minit ke-4, dan kemudiannya gol kedua pada minit ke-45. Akhbar Singapura memuji pasukan Singapura dengan menulis, "It's dominance prevailed throughout the game, with accurate passing and clever moves". Walaupun tewas, pasukan Negri Sembilan tetap menunjukkan permainan yang baik. Secara keseluruhannya akhbar menyimpulkan, "The women really knew how to play football"

Nota tambahan:
Kemenangan pasukan bolasepak wanita Singapura dalam perlawanan akhir Piala Malaysia kategori wanita yang pertama seakan-akan mengulangi sejarah pasukan bolasepak lelaki Singapura yang merupakan pemenang perlawanan akhir Piala Malaya yang pertama pada 1921.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...