01 October 2010

Majalah Mangga (1995)

Majalah Mangga diterbitkan oleh Utusan Melayu (M) Berhad mulai April 1995. Ketika itu konsep dan kandungan Mangga bukanlah seperti yang dikenali umum ketika ini. Majalah bulanan bersaiz kecil setebal lebih kurang 80 mukasurat ini pada mulanya menampilkan slogan Bukan Sebarang Komik. Ya, komik. Kerana itulah nama majalah ini tidak menjurus kepada dunia hiburan, muzik atau filem, sebaliknya nama yang lebih umum dan sedikit keanak-anakan.

Kandungan Mangga pada mulanya adalah gabungan separuh kartun dan komik, dan separuh lagi kisah dunia hiburan tempatan. Dengan itu muka depannya juga menampilkan gabungan lukisan (kartun atau karikatur) dan gambar-gambar artis pada masa yang sama. Kartun yang disiarkan di bahagian dalam juga kadang-kadang menyentuh isu semasa, dunia politik dan sukan, selain kartun komedi yang biasa dilihat. Terdapat juga beberapa ruangan komik bersiri yang bergenre drama, dan bukan komedi. Ruangan hiburannya pula seperti majalah hiburan lain, memaparkan kisah peribadi artis, dan sedikit publisiti album serta filem terbaru. Pengarang utama Mangga ketika itu seperti ramai yang telah tahu ialah Juwie.

Hasil gabungan komik, kartun, dan dunia hiburan dalam kandungan Mangga ketika itu telah mendapat perhatian begitu ramai serta pelbagai golongan pembaca. Pada keluaran ke-8 (tidak sampai setahun diterbitkan) seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas, Juwie mengumumkan bahawa Mangga ketika itu telah mencecah edaran sebanyak 75,000 naskah sebulan. Dalam tahun 1997 (setelah lebih 2 tahun diterbitkan) muka depan Mangga dengan bangganya mencetak bahawa jumlah edarannya telah mencecah lebih 200,000 naskah sebulan! Dalam tahun 1998 pula terdapat label 'Lebih 1 juta pembaca' pada muka depan Mangga. Tidak lama kemudian bilangan mukasuratnya juga ditambah kepada lebih 100 mukasurat, di mana iklan para penaja berselang seli disiarkan dengan banyaknya.

Kemudian secara perlahan-lahan juga dapat dilihat pengurangan dalam penyiaran kartun dan komik yang menjadi tunjang awal kandungan Mangga, malah kadang-kadang tiada langsung gambaran komik pada muka depannya walaupun masih menggunakan slogan Bukan Sebarang Komik. Ruangan komik di bahagian dalam juga yang pada awalnya menggunakan lebih 40 mukasurat telah dikurangkan menjadi tidak sampai 10 mukasurat dan kian hari semakin berkurangan. Akhirnya dalam tahun 2002 (setelah 7 tahun diterbitkan) slogan majalah Mangga telah ditukar kepada Bukan Sebarang Hiburan.

Seperti yang diketahui umum ketika ini, majalah Mangga lebih dikenali sebagai sebuah majalah hiburan bahasa Melayu yang masih mengekalkan sesi fotografi di sekitar kolam renang mahupun kawasan sejenis dengannya seperti taman air, pantai, dan sebagainya. Sebelum kewujudan Mangga, telah banyak majalah hiburan lain yang mengambil pendekatan yang serupa, lihat sahaja majalah lama VariaPop, Media Hiburan, Pesta dan beberapa lagi yang terkenal dalam dekad 1980-an dan 1990-an, semuanya tidak lekang daripada sesi fotografi sebegitu. Namun kini majalah hiburan bersaiz besar tersebut sama ada telah tidak diterbitkan atau tidak lagi menerbitkan fotografi sedemikian rupa. Oleh itu yang kekal menerbitkan fotografi sekitar kolam renang sekarang cumalah majalah Mangga.

Kekerapan penyiaran gambar sekitar kolam renang dalam majalah Mangga kemudiannya mula disedari oleh orang ramai yang tidak gemarkan paparan sebegitu, tapi entah kenapa mereka sering saja mendapat peluang sama ada sengaja atau tidak untuk melihat gambar-gambar sedemikian. Mungkin atas hasil rungutan atau teguran golongan tersebut, maka dalam tahun 2005 muncullah slogan 'Berenang Untuk Kesihatan' atau 'Berenang Menyihatkan Badan' bagi menghiasi ruangan yang melibatkan fotografi sekitar kolam renang. Slogan tersebut dipelopori oleh gambar para peserta rancangan Akademi Fantasia 2.

Slogan 'Berenang Untuk Kesihatan' juga seakan menjadi penggalak kepada lebih banyak penyiaran gambar-gambar sedemikian rupa. Sekiranya dulu lebih banyak model yang bergambar di tepian kolam renang sahaja, kini banyak juga model yang disuruh menampilkan aksi seperti berenang di dalam kolam renang untuk menjadikan foto mereka selari dengan slogan tersebut.

Setelah lebih 10 tahun diterbitkan, akhirnya dalam tahun 2007 Juwie meninggalkan jawatan Pengarang majalah Mangga.


Osama Bin Laden pernah menghiasi muka depan Mangga keluaran November 2001. Gambar pin-up dan biodata beliau turut disiarkan di bahagian dalam.

Variasi poster muka tengah Mangga:

Keluaran Jun 2007 (kiri) & Julai 2007 (kanan)

5 comments:

Haslizam said...

majalah mangga ni mula2 keluar ok tapi last2 menyimpang.. abis semua gambar artis seksi je.. nak beli pun jadi segan nak baca khalayak ramai pun segan :)

Jeppizious Supreme said...

last2 daspat gelaran majalah tetek malaysia..hahaha.. ada lagi ke majalah ni?

Taha Arifin said...

Majalah mangga bln Jun 1999 ada lg x? Klau ada, boleh hubungi saya di Tel atau Whatsup 01127459655..

Unknown said...

Sy pun tgh mncri2 mjlh mangga Tahun 1999 ruangan member Indon brsma abg Niezam..sy Ada ikut ruangan tu Aswiey atau sawi..klu Ada sy nak beli..

Unknown said...

016-4312471 Aswiey..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...