27 April 2013

Nor Albaniah - ratu cantik menjadi pelakon (1989)

Pelakon yang terkenal melalui filem Adik, Nor Albaniah, berasal dari Ulu Kinta, Perak. Sebelum menjadi pelakon, dia pernah menyandang gelaran Ratu Taiping 1988 ketika berusia 19 tahun. Tidak lama selepas itu, dalam tahun yang sama, Nor Albaniah telah mendapat peluang untuk berlakon filem pertamanya iaitu Kolej 56 arahan Ahmad Fauzee. Filem Kolej 56 yang ditayangkan pada 1989 menampilkan lakonan Nor Albaniah dalam watak tambahan sebagai Tengku Noraini.

Nor Albaniah ketika berusia 20 tahun (1989)
Pada 1989 juga Nor Albaniah telah berjaya melayakkan diri ke peringkat akhir pertandingan Miss Malaysia-Universe, di mana dia merupakan satu-satunya peserta akhir berbangsa Melayu. Namun, nasib tidak menyebelahi Nor Albaniah apabila dia tidak dapat hadir pada hari pertandingan itu kerana "gangguan kesihatan". Menurut Nor Albaniah, "Saya sakit mata sampai sepet sebelah". Jadi, terlepaslah peluang Nor Albaniah untuk membuktikan kehebatannya dalam arena ratu cantik peringkat kebangsaan.

Petikan filem Kolej 56 (1989)
Dalam arena filem pula, Nor Albaniah semakin mendapat perhatian apabila dia diberi peluang untuk berlakon filem keduanya, Main-Main Hantu (penggambaran pada 1989), juga dalam watak tambahan. Hanya melalui filem ketiganya, Adik (1990), barulah Nor Albaniah diberi peluang untuk melakonkan watak utama, di mana dia juga mula ditonjolkan dalam imej seksi. Poster gambarnya di tepi kolam renang dalam majalah URTV pada waktu itu turut meningkatkan lagi popularitinya (rujuk entri akan datang).

Nota tambahan:
  • Dalam kalangan artis tempatan, Nor Albaniah mempunyai hubungan kekeluargaan dengan penyanyi & pelakon 1980-an, Isma Aliff, yang merupakan abang iparnya.
  • Nor Albaniah pernah cedera parah di kepalanya selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya yang turut mengorbankan nyawa suaminya pada 1996 (rujuk entri akan datang).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...