24 February 2013

Mak nyah popular - Mimie Zarina (1992)

"Di kalangan ribuan kaum mak nyah yang terdapat di seluruh tanahair, nama Mimie Zarina memang tidak asing lagi" - Begitulah ayat pengenalan tulisan wartawan hiburan Juwie dalam ruangan popularnya, Sehari Dalam Hidup, edisi 27 September 1992. Ruangan tersebut yang sering disiarkan di muka surat akhir akhbar sisipan Pancaindera memaparkan rencana hasil temubual Juwie dengan pelbagai selebriti, sama ada artis popular atau pun bakat baru, termasuklah selebriti sukan seperti pemain bola sepak dan sebagainya.

Mimie Zarina boleh dikatakan kurang dikenali kini tetapi dia merupakan salah seorang selebriti mak nyah yang popular pada 1980-an. Apabila Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Wilayah Persekutuan mengasaskan Persatuan Mak Nyah Wilayah Persekutuan pada hujung 1980-an, Mimie telah dipilih untuk memegang jawatan Presiden. Kewujudan Persatuan Mak Nyah secara sah itu tidak bertahan lama apabila ia diabaikan setelah ketua pengarah JKM bertukar ganti.

1992
Nama sebenar Mimie Zarina ialah Mohd Shamsuddin Abdul Rahman, dilahirkan pada 1947 dan berasal dari Teluk Intan, Perak. Dia menuntut sehingga tingkatan lima di Sekolah Menengah Anglo Chinese di Teluk Intan. Mimie terlibat dalam dunia hiburan sebagai pelakon watak-watak kecil dalam beberapa buah filem seperti Bas Kondaktor (1986), O.K. (1990) & Thermometer 3 (1990-an). Dalam adegan akhir filem Bas Kondaktor, Mimie telah mengejutkan para penonton apabila dia berani tampil dengan berpakaian renang!

Selain daripada filem, Mimie juga pernah berlakon dalam drama swasta yang bertajuk Kisah Si Tua & Liku-Liku Jalanan. Kerjaya tetap Mimie sebenarnya ialah sebagai tukang jahit, di mana dia sering menerima tempahan daripada artis-artis wanita selain daripada para pelanggan biasa. Menurut Juwie, "Mimie amat pakar dalam menjahit fesyen pakaian baju kurung dan kebaya". Juwie telah menemu bual Mimie selepas majlis sambutan harijadi mak nyah popular itu yang ke-45 tahun di Kuala Lumpur pada September 1992.

"Aku tidak minta dilahirkan begini. Diriku tidak ada tempat dalam masyarakat.
Mereka memanggil aku... pondan" - petikan dialog Mimie Zarina
daripada filem Bas Kondaktor (1986) arahan Z. Lokman
Petikan filem O.K. (1990) arahan Aziz Sattar

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...