16 September 2010

Permata Yang Hilang (1992)

ISBN 983-9074-00-8
Cetakan Ketiga 1992

Penulis: Ibnu Yusof
Penerbit: Add Sell - Al Kafilah, Kelantan
Harga: $25.00

Cetakan pertama buku Permata Yang Hilang ini ialah pada 1992, namun hanya dalam tempoh tidak sampai setahun ia telah diulang cetak sebanyak dua kali! Begitu sekali sambutan terhadap buku ini ketika itu, sehinggalah sampai ke tahap buku ini mempunyai versi cetak rompak. Buku bahasa Melayu ini turut mempunyai judul bahasa Inggeris iaitu The Lost Jewel, manakala judul sampingannya ialah Seni Nafkah Batin, dan keterangan ringkas pada kulit buku menjelaskan isi kandungan buku ini yang berkaitan dengan "Koleksi Ilmiah Islam, Tradisional Serta Moden, Khas Untuk Bakal Pengantin Dan Suami Isteri". Buku setebal 216 mukasurat ini juga pernah dikeluarkan dalam versi kulit keras semasa cetakan awalnya.

Buku ini pernah mencetuskan kontroversi kerana isi kandungannya yang berkaitan dengan pengetahuan seksual dilihat tidak sesuai untuk penjualan secara terbuka kepada sesiapa sahaja. Ilustrasi atau lukisan yang terkandung dalam buku ini juga secara jelas menjadi punca ia tidak sesuai untuk tatapan umum, sebaliknya perlu dilabel sebagai bahan bacaan dewasa sahaja. Antara ilustrasi yang terkandung dalam buku ini ialah gambaran zakar & faraj, serta posisi persetubuhan.

Walau bagaimanapun antara isi kandungan yang paling menimbulkan kontroversi sehingga buku ini tidak dibenarkan untuk jualan ialah yang berkaitan dengan amalan kuno dan mistik masyarakat silam yang dikhuatiri boleh membawa kepada kesesatan akidah. Contohnya terdapat bab yang membicarakan tentang jampi serapah dan pembuatan tangkal azimat yang lengkap dengan ayat dan tulisan yang tidak diketahui maksudnya dengan jelas. Ayat atau doa yang jelas menyimpang dari ajaran Islam (contohnya, "Masua Sukur menjadi pohon. Tajuk Malai menjadi dahan. Ya Illahi Tuhanku. Tabul cahaya memandang mabuk dan malai. Bedak disapu Muhammad mengirai" dan banyak lagi) juga turut diajar melalui buku ini, begitu juga cara penggunaan azimat dan tangkal seperti meletakkannya di bawah lidah atau mengikatnya pada paha, yang jelas sekali bertentangan dengan ajaran Islam.

Pada bab Hakikat Bayangan Firasat, penulis buku memberi peringatan: "Bahagian ini hanyalah untuk menambah pengetahuan, jangan diamalkan, ditakuti menyesatkan akidah". Walaupun begitu tidak mustahil ada pembaca di zaman kini yang pendek akal lalu mudah mempercayai amalan kuno rekaan manusia zaman dulu, contohnya 'keupayaan' menilik bentuk tubuh atau anggota badan lalu memberi maksud yang tertentu, seperti "Saiz faraj sama dengan saiz mulut", "Ibu jari kaki lelaki dan saiz zakarnya", dan lain-lain lagi 'khayalan silam' seperti Firasat Tahi Lalat dan Bulan Melangsungkan Perkahwinan, yang mana kesemuanya adalah rekaan manusia zaman dahulu semata-mata.

Bibliografi yang terdapat pada mukasurat akhir antara lain menyenaraikan beberapa buah kitab lama bertulisan jawi seperti "Tajul Muluk (tulisan Sheikh Hassan bin Sheikh Ishak Fatani)", "Hukum Jima' (Al-Fadhil Ahmad bin Sulaiman Kamal Basha)", "Kasyaful Asrar (Sheikh Muhammad Salleh Abdullah Mengkabui)" dan "Mutala'al Badrin (Muhammad Ismail Daud)", selain banyak buku-buku bahasa Melayu lain termasuk yang berbahasa Inggeris seperti "Kamasutra (Sir Richard Burton)", "Shiatsu (William Schulz)" dan "What Is The Origin Of Man? (Dr. Maurice Buccaille)". Penulis juga menjelaskan rujukan utama untuk sumber maklumatnya ialah "secara lisan dari beberapa orang pewaris", "kemudian membuat perbincangan lisan dengan pewaris yang lain untuk tujuan rujukan silang dan bagi lebih memahami duduk perkara", namun penulis tidak menyenaraikan siapakah sebenarnya "pewaris" tersebut.


Iklan dalam surat khabar

3 comments:

Anonymous said...

ANX ada tak novel Mona Gersang? ke saya yang terlepas.... maaf ya.

Kat sekolah dulu masa duk asrama (85-86) memang kecoh pasal buku ni. tapi saya tak pernah dapat peluang membaca atau memegangnya, sebab masa tu budak baik.... :-)

Anonymous said...

Download ebuku ini di http://ebuku.webs.com

Harian Teknologi said...

nice post sobat
salam kenal ya

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...