30 January 2013

Susan Goh - pencipta lagu Toto (1987)

"Mungkin tidak ada yang menyedari, lagu I'll Be Over You nyanyian kumpulan pop bertaraf antarabangsa yang terkenal, Toto menerusi album mereka yang diberi judul (Fahrenheit) keluaran (1986) adalah ciptaan pencipta wanita dari Malaysia, Susan Goh" (Berita Minggu, 15 November 1987)


Fakta yang dilaporkan oleh akhbar tempatan lebih 25 tahun yang lalu itu sememangnya sesuatu yang agak mengejutkan kerana fakta itu sangat jarang diperkatakan oleh sesiapa pun, dan oleh kerana tidak ramai orang yang mengetahuinya, ia seolah-olah suatu rahsia dalam industri muzik antarabangsa. Namun dengan terbitnya laporan tersebut membuktikan bahawa fakta itu bukanlah suatu rahsia, cuma ia sengaja tidak digembar-gemburkan atas sebab yang tertentu. Walau bagaimanapun, sejarah telah tercipta, dan ia perlu diarkibkan. Lagu I'll Be Over You yang pernah dipopularkan oleh kumpulan dari Amerika, Toto, sesungguhnya adalah ciptaan warga Malaysia, Susan Goh, yang juga dikenali sebagai komposer lagu untuk penyanyi-penyanyi tempatan seperti Jay Jay, Rafeah Buang, Ibnor Riza, Azman Abu Hassan, Atai, DJ Dave & Syed Sobrie.


Susan Goh telah mencipta lagu I'll Be Over You yang berentak balada semasa beliau sedang menuntut ilmu di Berklee College Of Music, di Amerika pada 1980-an. Lagu tersebut kemudiannya telah dijual kepada persatuan pemuzik di sana dan ia telah dipilih oleh kumpulan Toto bagi dirakamkan ke dalam album keenam mereka yang berjudul Fahrenheit. Mungkin disebabkan oleh undang-undang penjualan lagu di sana, lagu asal ciptaan Susan Goh itu telah ditukar hakcipta keseluruhannya kepada pemiliknya yang baru. Dalam album Fahrenheit yang dikeluarkan pada Ogos 1986 itu, pencipta lagu I'll Be Over You dikreditkan kepada Steve Lukather (penyanyi lagu tersebut merangkap pemain gitar Toto) & Randy Goodrum (pencipta lagu). Lagu tersebut menjadi popular dan pernah menduduki tempat ke-11 dalam carta Billboard Hot 100 di Amerika.



Nota tambahan:
Kumpulan Toto yang masih aktif pernah membuat konsert di Malaysia pada 2008.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...