31 January 2013

Dungun 12 Syawal 1411 (1991)

Dungun 12 Syawal 1411 ialah judul sebuah lagu yang dirakamkan oleh kumpulan rock yang berasal dari Terengganu, Iklim. Lagu itu terdapat di dalam album kedua mereka yang berjudul Bulan Jatuh Ke Riba, yang dikeluarkan pada 8 Julai 1991. Walaupun Iklim lebih terkenal melalui lagu-lagu mereka yang berentak perlahan atau digelar sebagai slow rock oleh orang Malaysia (soft rock di luar negara), tetapi di dalam album-album mereka turut dimuatkan lagu-lagu rock berat yang sememangnya tidak popular kerana tidak dimainkan di radio mahu pun televisyen tempatan. Dungun 12 Syawal 1411 ialah salah satu lagu rock berat persembahan Iklim yang cukup bertenaga dan menarik susunan muziknya.

Apa yang bertambah menariknya mengenai lagu Dungun 12 Syawal 1411 ciptaan Mohalim (pemain bass Iklim) itu ialah kisah di dalam senikatanya yang ditulis oleh Maulana (nama samaran seorang penyanyi, pencipta lagu & penulis senikata). Senikata lagu itu menceritakan tentang suatu peristiwa yang dilaporkan berlaku di daerah Dungun, Terengganu pada hari Jumaat 12 Syawal 1411 bersamaan 26 April 1991. Peristiwa luar biasa yang pernah mendapat perhatian meluas di seluruh negara sehingga dijadikan senikata lagu rock itu ialah tentang sekumpulan penghuni asrama Yayasan Terengganu di Dungun yang mengakui melihat awan yang berbentuk tulisan jawi yang mengeja nama Allah dan Muhammad, dan juga awan yang berbentuk seperti manusia sedang berdoa, serta beberapa bentuk lain lagi.

Peristiwa Dungun 12 Syawal 1411 kini menjadi legenda, dan akan terus diperkatakan sebagai salah satu petunjuk kepada keagungan Ilahi, walaupun seeloknya 'faktor tokok tambah dalam penceritaan secara lisan' wajar diambil kira dalam mempertimbangkan keterperincian peristiwa tersebut agar tidak terjadinya pemahaman yang melulu.



DUNGUN 12 SYAWAL 1411
(pencipta lagu: Mohalim Iklim / penulis senikata: Maulana)

Bercahaya di langit
Pantulan sinar purnama gemilang
Kau memanggilku

Tanpa pena dan tinta
Terpancarlah keagungan di langit
Kalimat itu

(korus)
Dengan awan terbentuklah kesempurnaan
Dan gementarlah oh jiwaku

Terpaku bola mata yang memerhati
Dan mengalirlah penyesalan

Kalimat Mu bukanlah hiasan di dinding
Terpaku, berdebu dan kaku

Sesungguhnya Engkau lah segala-galanya
Di sini, di sana.

2 comments:

chaching said...

ya betul..aku dan kawan2 berada pada malam kejadian yang menakjubkan tu...subhanallah...allahuakbar...

lagu ini inspirasi dari pengalaman kami di AYTD pada 1991..x silap aku member kitorang nama glemer BABUJI ada snap gambar di langit pada waktu tu...tp lepas dicuci tiada kalimah ALLAH pada gambar...wallahuaklam...

Monyok said...

Geng AYTD 1991-1993

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...