20 November 2010

Buku skrap Awas! KRU (1994)

Buku skrap Awas! diterbitkan oleh Kharisma Publications pada sekitar bulan September 1994. Kharisma Publications yang sebelum itu telah berjaya menerbitkan Majalah Ujang sejak awal tahun yang sama telah mengambil peluang untuk menerbitkan sebuah buku biografi mengenai kumpulan penyanyi KRU. Buku skrap Awas! diterbitkan di bawah label "Siri Produksi Ujang". Pada majlis pelancaran buku skrap Awas!, kartunis Ujang selaku editor memberitahu bahawa penerbitan buku skrap ini "merupakan pengenalan kepada orang ramai bahawa Kharisma Publications boleh menerbitkan buku seumpama ini". Kartunis Ujang juga memberitahu bahawa kos penerbitan buku skrap ini ialah sebanyak RM30,000 dan dicetak sebanyak 25,000 naskah. Buku skrap Awas! setebal 32 muka surat ini dijual dengan harga RM8.80 senaskah.

Walaupun isi kandungan buku ini dalam kategori biografi atau riwayat kehidupan anggota kumpulan KRU (Norman, Yusry & Edry), tetapi konsep persembahannya tidak sama seperti buku biografi lain yang biasanya memberi penekanan kepada penulisan serta sedikit gambar. Penerbitan biografi KRU ini dibuat dalam konsep buku skrap, yang menggabungkan tulisan, gambar, lukisan dan grafik yang disusun atur secara menarik, hampir menyerupai sebuah majalah. Penulis buku skrap Awas! ialah Norman KRU dan Lutfi Ismail, manakala kulit depan dan sedikit kartun di dalam adalah hasil lukisan kartunis Aie. Tajuk buku skrap ini (Awas!) adalah sempena tajuk album ketiga KRU yang telah dipasarkan dalam tahun yang sama.

Isi kandungan dan bab yang terdapat dalam buku skrap Awas! adalah seperti berikut. Disertakan juga beberapa petikan tulisan dan fakta yang dirasakan menarik:
  • Ruangan autograf (tanda tangan) KRU
  • Maklumat album Awas! & reKRUed
  • Maklumat album Canggih ("kesemua lagu melainkan Sekali Lagi telah diharamkan di radio. Sebabnya adalah penggunaan bahasa street seperti sempoi, gua, lu dan sebagainya. Satu lagi sebabnya adalah penggunaan dua bahasa dalam satu lagu iaitu Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia")
  • Penglibatan KRU dengan artis-artis lain (Ella, Seha, Feminin & Man Kidal)
  • Surat peminat (yang dihantar oleh Saliza Mohd Salleh, Ronisa Zaini & Azura Hj Ahmad)
  • Apa korang tau tentang muzik Rap ("Muzik Rap di Malaysia kini menghadapi dilema akibat pengharamannya oleh pihak kementerian. Maka banyak le kumpulan Rap yang terpaksa ubah sikit haluan demi masa depan sebagai artis rakaman. Macam tu jugalah kami dari KRU ini. Kita orang terpaksa banyak-banyakkan unsur R&B dan Soul pada lagu-lagu kami supaya mendapat tempat di radio dan TV")
  • Konsert! ("Konsert pertama - Persembahan bersama Eka dan Pak Pandir di Pesta Lumut, 29hb Ogos 1992", "Konsert solo pertama - Alor Setar, Kedah; 15hb Februari 1993", "Konsert terbaik - Life Centre, Kuala Lumpur; 23hb April 1994")
  • KRU sebagai usahawan (penubuhan KRU Productions pada 1 Oktober 1993, dan KRU Publishing pada 1 Januari 1994)
  • Dance KRU (kumpulan penari khas KRU yang dianggotai oleh Dino Azman bin Ramli, Hamzah bin Khalid, Suhaili bin Haron & Nurul Yakin bin Zakaria)
  • Lirik lagu Awas! ("Cerita di sebalik lagu ini mula tercipta apabila sering membaca kisah-kisah artis wanita bercinta dan mempunyai hubungan intim dengan golongan orang ternama dan berharta sedangkan perbezaan umur memang ketara sekali. Sesetengah itu, kurang pasti sama ada artis wanita itu benar-benar menyintai orang ternama itu atau hartanya", "Idea untuk menjudulkan lagu ini Awas! tercipta apabila sedang dalam kesesakan jalan raya di Kuala Lumpur dan melihat papan tanda Awas! di sepanjang jalan raya")
  • Lirik lagu Di Dalam Dilema ("Lagu ini tercipta apabila seorang penyanyi wanita terkenal meminta kami menulis sebuah lagu berkonsepkan dance ala Sepanyol". Setelah mendengar pendapat orang lain, KRU merakamkan lagu ini untuk album mereka sendiri dan memberi lagu lain kepada penyanyi wanita tersebut)
  • Lirik lagu KRU Is Wild ("Lagu ini tercipta setelah mendengar banyak kritikan dan kata-kata yang meruntuhkan semangat yang dilemparkan kepada kumpulan-kumpulan Rap di Malaysia. Ada yang mengatakan rappers di Malaysia tidak setanding rappers barat atau lebih teruk lagi rappers Malaysia tidak berkualiti")
  • Lirik lagu I.R.A ("muzik Rap dan Rock yang dimainkan oleh artis-artis Malaysia adalah selamat dan tidak bertentangan dengan moral orang timur. Untuk menjelaskan inilah, terciptanya I.R.A". Pemain gitar terkenal Man Kidal terlibat dalam rakaman muzik lagu I.R.A yang bermaksud Intelligent Rappers/Rockers Association)
  • Poster muka tengah (bersaiz 4 muka surat, terdapat beberapa gambar KRU di rumah & studio, serta gambar Norman sedang makan nasi bungkus dan menghidang air Coca Cola)
  • Lirik lagu Cherrina ("mengisahkan kisah benar yang terjadi kepada teman Norman di kolej semasa menuntut di Kuala Lumpur. Intro lagu ini membayangkan seolah-olah penyanyi itu bersendirian di tepi pantai mengingati pemergian kekasihnya ke rahmatullah. Kisahnya mengisahkan penyanyi itulah yang bertanggungjawab ke atas kematian kekasihnya disebabkan kecuaiannya di jalan raya")
  • Lirik lagu Mengerti ("dicipta pada penghujung tahun 1992, sebelum pelancaran album pertama kami Canggih. Melodi dan lirik lagu ini pulak diilhamkan ketika sedang main keyboard, dan ketika itu kami baru saja beli keyboard baru, KORG 01/W", "Kami serahkan kaset demo ini kepada EMI dengan harapan boleh diselitkan dalam album Canggih tapi mereka kata sudah terlambat", "Jadi terpaksalah lagu tu disimpan untuk album kedua kami")
  • Lirik lagu 20/20 ("Kami masih mengingati cara kami merakamkan demo lagu ini. Ketika itu, tidak mempunyai studio sendiri dan kami merakamkan lagu ini dengan hanya menggunakan hi-fi set dan satu microphone. Rakaman dilakukan secara serentak dan kami bersila mengelilingi microphone itu")
  • Lirik lagu Untukmu '94 ("Lagu ini telah dicipta pada tahun 1988 tetapi telah diberikan susunan muzik dan rentak baru pada tahun 1993 untuk kumpulan Feminin", "di atas permintaan ramai, kami membuat keputusan untuk menyanyikan lagu ini semula dengan cara penyampaian harmoni", "Norman menulis lagu asal ini pada tahun 1988 adalah untuk girlfriendnya ketika beliau terpaksa ke luar negara mengikut keluarga")
  • TV Recording & Video Shoot ("Video klip kita orang yang termahal sekali ialah untuk lagu Awas!. EMI syarikat rakaman kami keluar belanja sampai RM15,000. Termasuk le untuk sewa prop seperti Mercedes Limousine", "Untuk video klip Mengerti lagi best. Buat satu hari aje. Lepas habis show petang tu, kita orang terus pergi shooting kat parking kereta di KL. Pukul 2.00 pagi, lari ke Genting pulak, rehat kejap sampai pukul 7.00 pagi. Lepas tu sambung balik dan siap pada pukul 12.00 tengahari")
  • Sejarah KRU ("kita orang ni kaki bola jugak. Bukan main, tapi kaki tengok. Pantang je Selangor ada lawan, kita orang mesti turun punya", "Kita orang ni boleh kata penyokong setia Selangor le. Jadi dari situ, tergeraklah hati nak buat lagu untuk pasukan kesayangan kita orang", "Edry telah menulis lagu Viva Selangor dan dinyanyikan dalam rentak Rap oleh Norman dengan harapan lagu tu akan dimainkan pada setiap kali perlawanan Selangor turun ke Stadium Merdeka. Siap je lagu tu kita orang pun pergi la hantar ke Selangor F.A. Ntah macam mana dia orang kat Selangor F.A. tu suka lak dan setuju nak mainkan lagu tu. Punyalah suka hati kita orang. Dia orang mintak pulak kita buat satu lagu lagi. Kita orang pun buat le lagu Merah Kuning. Kemudian lagu-lagu tu telah dimainkan untuk lebih 40,000 penyokong Selangor di Stadium Merdeka. Tapi masa tu mutu rakamannya takde la best sangat, maklum le baru lagi kan. Jadi takde le sesiapa mengenali kita orang atau tau kumpulan KRU le yang buat lagu tu")
  • KRU sebagai production team
  • Famili (gambar keluarga KRU termasuk ibu bapa dan adik perempuan mereka, serta biodata ringkas ahli keluarga)
  • Nostalgia (koleksi gambar Norman, Yusry & Edry dari zaman bayi hingga ke zaman remaja)
  • Kata ibu tentang Norman, Yusry & Edry (Norman "pernah melompat dari beranda rumah ke bawah halaman konon nak jadi Superman". Bahagian ini turut menampilkan sedikit kartun lukisan kartunis Aie)
  • Rancangan masa depan ("kita orang nak berlakon dalam sebuah filem tempatan yang bercorak muzikal", "kemudian kita orang nak buat album soundtrack untuk lagu-lagu dari filem tu", "nak ambik artis baru dan bimbing di bawah syarikat KRU Productions", "cita-cita ingin meneroka industri dan pasaran antarabangsa", "nak rakam sebuah album Inggeris untuk dipasarkan sampai ke luar negara")
  • Tentang diri Norman ("Teenage idol: Simon Le Bon - Duran Duran", "Penyanyi kegemaran: Bobby Brown", "Kaset pertama yang anda beli: Prince")
  • Tentang diri Edry ("Teenage idol: The Beatles", "Penyanyi kegemaran: John Lennon, Morissey dan Depeche Mode", "Kaset pertama yang anda beli: Duran Duran")
  • Tentang diri Yusry ("Teenage idol: John Lennon / Paul Mc Cartney", "Penyanyi kegemaran: The Beatles", "Kaset pertama yang anda beli: Wham!", "Sekiranya anda boleh memutarkan masa dan pergi ke zaman silam, bila, ke mana, kenapa dan siapakah ingin anda ketemui: Ke Liverpool ketika The Beatles baru nak ditubuhkan untuk cuba memujuk dan bodek dia orang untuk dimasukkan dalam kumpulan mereka")
  • Press Release (koleksi keratan akhbar berkaitan KRU)
  • KRU Posse & Merchandise ("KRU Posse maknanya geng setia KRU", "KRU Posse ini adalah kelab peminat yang kami tubuhkan pada 1hb April 1993")

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...