12 November 2010

Majalah Buletin Lubuk (1998)

Majalah Buletin Lubuk mula diterbitkan sebagai majalah tumpangan di dalam majalah Lanun keluaran ke-12 (1 Oktober 1997). Dengan kewujudan Buletin Lubuk secara sedemikian, telah menjadikan ketebalan majalah Lanun ketika itu bertambah sebanyak 48 muka surat lagi dan harganya juga bertambah sebanyak RM1.00 daripada harga asal RM3.90. Penerbitan Buletin Lubuk ketika itu tidak begitu konsisten kerana ada juga keluaran majalah Lanun yang tidak mengandungi Buletin Lubuk. Setelah lebih 10 keluaran Buletin Lubuk berjaya diterbitkan di dalam majalah Lanun, akhirnya pada 1 September 1998 (hampir setahun kemudian) Buletin Lubuk mula diterbitkan secara berasingan.

Majalah Buletin Lubuk yang diterbitkan setiap bulan ini menampilkan slogan "Menggeledah Khazanah Alam". Keluaran pertama majalah ini berharga RM4.50 dengan menggunakan kertas yang agak bermutu tinggi sebanyak 80 muka surat. Keistimewaan persembahan Buletin Lubuk dapat dilihat pada kulit depannya yang menampilkan lukisan yang begitu cantik pada setiap keluaran. Maskot majalah ini pula menampilkan gambar kartunis Ujang yang bertopi merah jenama Marlboro sedang memegang joran dan seekor ikan yang besarr punya. Seperti mana majalah Lanun, Buletin Lubuk juga diterbitkan oleh Multi Triple Vision Sdn Bhd yang diterajui oleh kartunis Ujang sebagai Pengarah Urusan. Setelah 8 keluaran berjaya diterbitkan, Buletin Lubuk tiba-tiba hilang daripada pasaran selama sebulan. Keluaran ke-9 Buletin Lubuk dan seterusnya diterbitkan oleh syarikat penerbitan lain iaitu Giant-Add Publishers Sdn Bhd.

Isi kandungan Buletin Lubuk adalah berteraskan kartun dan komik serta ruangan tulisan dan gambar yang kesemuanya mempunyai tema yang khusus berkaitan dengan aktiviti memancing. Terdapat banyak kartun semuka yang dinamakan Lawak Lubuk selain daripada beberapa kartun bersiri. Salah satu karya penarik dalam majalah ini ialah Siri Komik Lubuk yang ditulis ceritanya oleh kartunis Ujang dan dilukis dengan menarik oleh Hulubalang Lubuk. Siri Komik Lubuk menampilkan cerita yang berbeza dalam setiap keluaran tetapi semuanya berkaitan dengan pengalaman unik & misteri yang dialami oleh watak-watak kaki pancing. Ruangan tulisan pula menampikan rencana seperti berita aktiviti memancing, tips berguna serta ulasan lokasi pelancongan yang menarik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...