01 November 2010

Kad Pengenalan Negeri2 Tanah Melayu, Malaysia (1987)

Kad Pengenalan ini dibikin ketika saya berusia 12 tahun iaitu ketika berada dalam darjah 6. Adakah saya masih menyimpan Kad Pengenalan ini? Sudah tentu tidak. Kad Pengenalan ini telah dikembalikan kepada Jabatan Pendaftaran Negara pada awal tahun 1998 apabila hendak mengambil Kad Pengenalan rekabentuk baru yang diperkenalkan tidak lama sebelum itu.

Kad Pengenalan rekabentuk lama ini mungkin kelihatan kurang menarik, dengan hanya mempunyai warna biru dan putih, menggunakan tulisan tangan, saiz yang agak besar, serta tiada gambar Bendera Malaysia. Apa yang menariknya pada Kad Pengenalan lama ini ialah 'tajuk' sampingannya iaitu "Negeri2 Tanah Melayu, Malaysia". Selain itu plastik yang membaluti kad ini juga daripada jenis kasar (tidak licin) dan lembut (boleh lipat dan tidak patah). Manakala latar belakang biru/putih di sekeliling gambar berukuran pasport dan cap ibu jari itu sebenarnya ialah perkataan Malaysia yang berulang-ulang.

Maklumat yang terdapat pada Kad Pengenalan lama ini yang dihapuskan daripada dicetak pada Kad Pengenalan generasi selepasnya ialah: Jantina, Tempat Lahir, Nombor Sijil Kelahiran & Tempat Daftar Kelahiran. Manakala ciri tambahan pada rekabentuk Kad Pengenalan generasi selepasnya ialah: gambar Bendera Malaysia, Bunga Raya, Keris & kod bar (nombor Kad Pengenalan baru yang mengandungi tarikh lahir)

Kad Pengenalan baru saya yang bertarikh 15.01.98 itu sempat digunakan selama beberapa tahun sebelum diarahkan tukar sekali lagi kepada MyKad yang lebih canggih, sebab ada cip komputer dan gambar berukuran pasport yang dicetak terus ke atas kad. Gambar berwarna pulak tu! MyKad juga 'mengembalikan' status Jantina dengan tambahan status Agama. Selain daripada cip komputer yang menggantikan kod bar dan cap ibu jari, rekabentuk MyKad juga telah membuang gambar Keris dan digantikan dengan Tengkolok, Menara Berkembar Petronas, lambang Kerajaan Malaysia dan logo Multimedia Super Corridor (MSC). Terdapat juga simbol ATM dan MEPS Cash pada belakang MyKad, tapi macam tak berguna saja.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...