29 October 2010

Majalah Varia Lawak & Lanun (1997)

Majalah Varia Lawak pertama kali dikeluarkan pada 15 April 1997. Majalah ini adalah kesinambungan daripada Majalah Ujang yang dihentikan penerbitannya setelah keluaran ke-74 (1 Mac 1997). Penantian para pembaca dan peminat Majalah Ujang yang menunggu keluaran seterusnya pada 15 Mac & 1 April akhirnya terjawab pada 15 April 1997, tetapi bukan dengan kegembiraan sebaliknya dengan seribu pertanyaan pula, apabila yang hadir di pasaran bukanlah Majalah Ujang sebaliknya majalah Varia Lawak yang kelihatan begitu mirip sekali dengan Majalah Ujang, hinggakan bentuk dan warna perkataan Lawak pada muka depan majalah ini juga kelihatan sama seperti perkataan (atau jenama) UJANG sebelum itu. Apa yang pasti, majalah Varia Lawak menampilkan kartunis Ujang.

Setelah membelek-belek muka depan majalah Varia Lawak, senarai kartunis dan warga kerja, serta isi kandungan di dalamnya, ternyata majalah ini adalah kelahiran semula Majalah Ujang, tetapi dengan menggunakan nama lain sahaja, iaitu nama ruangan hiburan (Varia Lawak) dalam muka tengah Majalah Ujang dahulu. Hampir semua kartun dan ruangan yang sebelum ini disiarkan dalam Majalah Ujang terdapat dalam keluaran pertama majalah Varia Lawak, kecuali dengan sedikit perubahan. Antara perubahannya ialah tiada lagi kartun semuka bernama Lawak Antarabangsa, ruangan Hoi Din Beramboi pula dinamakan sebagai Assalamualaikum Pak Din, manakala ruangan Editorial pula menjadi Tazkirah. Agak menarik juga apabila melihat iklan buku cerita Usop Sontorian yang sebelum ini pernah disiarkan dalam Majalah Ujang, tetapi dalam majalah Varia Lawak ini buku tersebut ditukar nama menjadi Usop Mersing! Daripada situ, pandangan awal pembaca dapat menduga bahawa kartunis Ujang ketika itu sedang berhadapan dengan masalah hakcipta.

Dalam ruangan Buletin Beramboi (nama yang sama seperti dalam Majalah Ujang), disiarkan berita pendek yang bertajuk "Ujang berpisah dengan Kharisma", disertai dengan gambar kartunis Ujang sedang merenung nasibnya di hadapan setimbun Majalah Ujang keluaran terakhir. Berita tersebut cuma menyatakan bahawa kartunis Ujang telah "menubuhkan syarikat penerbitannya sendiri iaitu Multi-Triple Vision Sdn Bhd", dan Varia Lawak adalah "majalah lama yang diberi nafas baru". Tiada penjelasan lanjut mengenai apa yang sebenarnya terjadi dengan Majalah Ujang.

Dalam keluaran ke-2 majalah Varia Lawak, ruangan Buletin Beramboi menyatakan: "Segala unsur-unsur syirik, takbur dan riak akan cuba disingkirkan dari majalah ini", "Diharapkan cita-cita murni ini dapat dilaksanakan demi menguatkan lagi kecintaan masyarakat kepada Islam". Selain itu terdapat poster kecil dengan lukisan gambar kumpulan nasyid Raihan yang bertajuk "Bersama Bangkitkan Syiar Islam". Ketika itu ramai pembaca sudah mula menyedari arah tuju majalah Varia Lawak yang banyak menyiarkan kartun dan isi kandungan yang berteraskan ajaran Islam dan pada masa yang sama mengurangkan unsur-unsur yang tidak baik dalam penyampaian humor.

Dalam keluaran ke-4 majalah Varia Lawak, terdapat kartun 6 muka surat yang bertajuk "Haaa? Ujang Dah Resign?!" lukisan kartunis Duku. Kartun tersebut menceritakan suasana di pejabat urusan Majalah Ujang ketika kartunis Ujang menghilangkan diri dan sudah beberapa hari tidak hadir ke pejabat. Khabar angin di kalangan kartunis dalam cerita itu mengatakan bahawa kartunis Ujang sudah meletakkan jawatan. Oleh kerana ketiadaan ketua yang boleh meluluskan bayaran claim mereka, ditunjukkan beberapa kartunis pergi untuk menjual kartun mereka kepada sebuah syarikat penerbitan di mana mereka semua terkejut apabila mendapati kartunis Ujang adalah pemilik syarikat baru tersebut. Di hujung kartun tersebut, kartunis Duku menulis: "Hidup Ujang! Eh, hidup Ibrahim Anon!!"

Selepas keluaran ke-4 majalah Varia Lawak, perubahan besar terjadi pada barisan kartunis yang menerajui majalah ini, di mana nama-nama seperti Gayour, Nik, Petai, Bawang, Ubi, Kobis Bunga, Keladi, Bacang, Padi & Manggis telah hilang daripada senarai nama kartunis, lantas menambahkan lagi misteri kepada kewujudan majalah Varia Lawak ini ketika itu.

Kartun bersiri paling popular dalam majalah Varia Lawak bertajuk Kartini, yang mula disiarkan dalam keluaran ke-5. Kartun drama komedi berdasarkan kisah benar karya kartunis Tembakau itu terus mencipta sejarahnya yang tersendiri dalam masa beberapa tahun selepas itu. Majalah Varia Lawak keluaran ke-7 (15 Julai 1997) merupakan keluaran terakhir, di mana pada muka belakangnya terdapat iklan majalah Lanun yang dikatakan "Akan Terbit!"

Setelah berakhirnya terbitan majalah Varia Lawak, muncul pula majalah Lanun pada 1 Ogos 1997 yang menggunakan slogan "Rekreasi Minda Anda!". Melihatkan nombor keluaran ke-8 yang tercetak pada muka depan majalah ini, dapatlah difahami bahawa Lanun bukanlah sebuah lagi majalah baru tetapi sekadar menukar nama dengan mengekalkan isi kandungan seperti keluaran majalah Varia Lawak sebelum itu, malah bentuk dan warna perkataan LANUN juga sama seperti Varia LAWAK. Satu perbezaan yang dapat dilihat ialah perubahan nama ruangan Assalamualaikum Pak Din yang ditukar menjadi Assalamulaikum Ujang.

Kehadiran majalah Lanun ini bersamaan tarikh dengan kemunculan semula Majalah Ujang keluaran ke-75, iaitu keluaran yang telah tergendala selama 5 bulan.

Pada keluaran ke-12 (1 Oktober 1997), majalah Lanun diterbitkan dalam edisi khas, iaitu berkembar sekali dengan majalah Buletin Lubuk. Sebelum itu, Buletin Lubuk merupakan ruangan berita aktiviti memancing yang disiarkan sejak daripada keluaran majalah Varia Lawak lagi. Uniknya majalah Buletin Lubuk ialah kerana semua kartun yang disiarkan mempunyai tema yang sama iaitu berkaitan dengan aktiviti memancing. Majalah tumpangan Buletin Lubuk akhirnya diterbitkan sebagai sebuah majalah yang berasingan pada 1 September 1998.

Pada keluaran ke-25 (1 Mei 1998), majalah Lanun telah menghentikan terus penggunaan maskot dan nama Din Beramboi atau Pak Din, satu tindakan yang dipercayai ada kaitannya dengan masalah hakcipta juga.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...