20 June 2013

Rock N Roll 2020 - lagu kumpulan rock Erat (1993)

Arkib Negara X (ANX) meneruskan siri pengarkiban bahan atau karya seni & hiburan tempatan yang merujuk kepada idea Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Dr. Mahathir Mohamad, pada 1991. Tidak lama selepas kumpulan rock Babylon mengeluarkan album kedua mereka yang berjudul 2020 pada 1992, muncul pula sebuah lagi kumpulan rock Malaysia yang menunjukkan keprihatinan mereka terhadap idea Wawasan 2020.

Kumpulan Erat muncul di kala musim muzik rock tempatan telah pun sampai ke penghujungnya. Kumpulan Erat mengeluarkan album pertama mereka yang berjudul Erat pada 1991. Nasib mereka kurang baik kerana ketika terbitnya album tersebut pihak berkuasa Malaysia mula bertindak tegas dalam menyekat karya-karya artis lelaki berambut panjang yang majoritinya terdiri daripada anggota-anggota kumpulan rock termasuklah kumpulan Erat.


Setelah mengorbankan imej berambut panjang, kumpulan Erat muncul kembali dengan album kedua mereka yang berjudul 2 pada 1993. Salah sebuah lagu yang terdapat dalam album tersebut berjudul Rock N Roll 2020 yang secara jelas merujuk kepada idea Wawasan 2020 yang masih hangat diperkatakan pada sekitar waktu itu. Walau bagaimanapun, selain daripada tajuknya, senikata lagu Rock N Roll 2020 itu tidak mengandungi ungkapan "2020" tetapi cuma mengandungi perkataan "wawasan".

ROCK N ROLL 2020
(pencipta lagu: Zul / penulis senikata: Sham)

Lima anak muda dengan langkah aksinya
Bergaya lincah di pentas-pentas kota
Rock N Roll muzik sensasi di jiwa
Tetapi jangan berkhayal pula

Irama Rock N Roll sains komputer
Tidak akan luput walau ditelan masa

Marilah kita serentak ke sana
Mara ke hadapan oh jangan ketinggalan
Ikutlah rentak irama gabungan
Rock N Roll serta juga wawasan

Mencakar mega hingga berjaya
Menjunjung langit dengan sempurna

Warna satu mimpi
Moden dan juga generasi
Buta mata bukan hati
Semua pantas cekal berdiri

Angan jadi realiti
Bukannya terkubur sangsi
Ternyatalah kini
Apa yang dihajati

Teruskan...

Nota tambahan:
  • Setelah mengarkibkan sekadar beberapa contoh lagu artis-artis tempatan dalam genre rap & rock yang merujuk kepada idea Wawasan 2020, ANX tertanya-tanya sama ada terdapat juga lagu artis-artis tempatan dalam genre lain (misalnya dangdut atau tradisional) yang pernah merujuk kepada "wawasan" atau pun "2020". Sekiranya dapat dikesan nanti, ia pasti akan diarkibkan.
  • "2020 - 2,386 hari lagi"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...