27 March 2011

Kartini Kembali (2006)

ISBN 983-3603-97-1
Terbitan Pertama 2006

Buku kartun Kartini Kembali ini telah diterbitkan oleh PTS Millennia Sdn Bhd pada 2006. Menurut maklumat dalam buku ini, kartun Kartini Kembali pernah disiarkan secara bersiri dalam majalah Aku Dan Sesuatu terbitan Aie Production. Buku Kartini Kembali karya kartunis Tembakau ini adalah setebal 94 muka surat dan berharga RM14.00

Sebelum itu, buku koleksi Kartini pernah diterbitkan pada 1998. Buku Kartini Kembali ini boleh dikatakan sebuah kesinambungan kepada buku pertama itu, tetapi ia bukanlah sebuah cerita sambungan yang menarik. Mengapa? Kerana watak Kartini boleh dikatakan tidak wujud dalam kisah Kartini Kembali ini yang lebih menumpukan kepada kisah watak Aryon semata-mata. Perkara itu jelas dinyatakan oleh Tembakau dalam tulisan pembukaan buku ini.

Kisah Kartini Kembali ini terbahagi kepada 2 segmen. Pembaca pada awalnya dihidangkan dengan kisah Aryon yang 'jiwa kacau' selepas 'kehilangan' Kartini dalam penutup cerita asalnya. Selepas itu pembaca dibawa untuk mengimbas kembali kisah Aryon semasa zaman persekolahannya dalam tingkatan 2 (iaitu zaman sebelum Aryon bertemu dengan Kartini) dan tingkatan 3. Pembaca hanya akan diperlihatkan dengan lukisan watak Kartini pada beberapa muka surat dalam babak-babak akhir, itu pun bukan watak Kartini yang hidup dan berkomunikasi, cuma sekadar imej yang diceritakan oleh Aryon kepada rakannya. Nama Kartini juga langsung tidak ditulis di sepanjang kisah Kartini Kembali ini, dan hanya dirujuk oleh Aryon sebagai "dia" sahaja.

Kemungkinan untuk pembaca baru yang tidak mengikuti cerita asal Kartini untuk dapat mengikuti kisah Kartini Kembali ini dengan mudah adalah tipis sekali. Pembaca cerita asal Kartini juga mungkin kecewa apabila tajuk Kartini Kembali ini tidak menggambarkan maksudnya. Daripada segi lukisan Tembakau pula, entah kenapa terasa seperti ada sesuatu yang kurang, gaya persembahannya agak tidak seragam, malah ada beberapa bahagian di mana lukisannya kelihatan kurang menarik dan seakan tidak siap (mungkin disengajakan?)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...