21 March 2011

Botak Chin dihukum gantung (1981)

Botak Chin atau nama sebenarnya Wong Swee Chin ialah seorang penjenayah yang paling terkenal di Malaysia pada 1970-an. Dia mula terjebak dalam kes rompakan pada 1969 di Jinjang, Selangor ketika berusia 18 tahun! Setelah melakukan rompakan demi rompakan selama lebih 30 kali dalam tempoh 7 tahun tanpa terkantoi sekalipun, akhirnya Botak Chin tewas juga apabila berjaya diperangkap hidup-hidup oleh pihak polis pada 1976.

Kes jenayah kumpulan Botak Chin yang berprofil tinggi ialah semasa rompakan di Overseas Union Bank (OUB) di Jalan Imbi, Kuala Lumpur dan satu lagi rompakan di Selangor Turf Club yang melibatkan kecurian wang sebanyak $218,000 (nilai yang besar ketika itu). Pada 1980, Mahkamah Tinggi telah menjatuhkan hukuman mati kepada Botak Chin.

Pada 2 Januari 1981, akibat terdesak untuk melepaskan diri daripada hukuman mati, Botak Chin telah menikam 3 warden yang bertugas di Penjara Pudu, Kuala Lumpur tetapi situasi mencemaskan itu berjaya dikawal oleh pekerja penjara yang lain. Akhirnya pada 12 Jun 1981, Botak Chin telah digantung sampai mati di Penjara Pudu dalam usianya 30 tahun. Semasa pertemuan terakhirnya dengan ahli keluarga sebelum hukuman dijalankan, Botak Chin meminta supaya mayatnya dibakar dan abunya dibuang ke dalam sungai. Walaupun Botak Chin telah mati, tetapi dia tetap tidak berkubur.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...