22 February 2011

Pembinaan Mimaland (1971)

Taman rekreasi yang terkenal pada era 1980-an iaitu Mimaland mula dibina dalam tahun 1971. Nama Mimaland yang agak unik itu sebenarnya adalah singkatan daripada gabungan perkataan Malaysia In Miniature Land. Ia dibina di sebuah kawasan berbukit seluas 300 ekar di Ulu Gombak tidak jauh dari Kuala Lumpur. Pembinaan Mimaland dibuat dalam beberapa fasa dan dibuka secara berperingkat.

Fasa pertama Mimaland yang siap dalam tahun 1970-an mengandungi 24 buah motel dan 5 buah chalet serta sebuah kolam renang. Antara tarikan utama Mimaland pada peringkat awalnya ialah 'taman haiwan prasejarah' yang mengandungi binaan model-model dinosaur bersaiz besar yang begitu mengagumkan para pengunjung ketika itu. Beberapa buah filem tempatan pernah membuat penggambaran di situ.

Pada 1984 Mimaland memperkenalkan pula satu lagi tarikan terbarunya iaitu kolam renang yang dikatakan terbesar di Asia Tenggara, dan semestinya papan luncur air gergasi yang sangat tinggi yang begitu digemari oleh ramai pengunjung. Selain itu Mimaland juga mempunyai beberapa lagi bahagian lain, antaranya ialah sebuah tasik untuk aktiviti bersampan dan memancing, kawasan 'giant maze', serta kawasan untuk merentas rimba.

Setelah bertahun-tahun Mimaland menceriakan hidup ramai orang, sesuatu yang tidak diingini berlaku juga. Satu kemalangan telah terjadi di kawasan papan luncur air gergasi Mimaland pada Januari 1993 yang menyebabkan kematian seorang warganegara Singapura berusia 27 tahun. Kejadian malang itu mengejutkan orang ramai hingga memaksa pihak Mimaland menutup sementara kawasan yang terlibat iaitu kolam renang dan papan luncurnya bagi dilakukan kerja-kerja penambahbaikan. Pada Mei 1994 pula, berlaku kerosakan pada dinding kolam renang yang sama yang berpunca daripada kejadian kecil tanah runtuh hingga menyebabkan air lumpur memasuki kolam renang tersebut. Sekali lagi, kawasan tersebut ditutup kepada orang ramai.

Pihak pengurusan Mimaland kemudiannya telah diseret ke mahkamah oleh beberapa pihak termasuk agensi kerajaan di atas beberapa dakwaan kesalahan, antaranya ialah kelemahan dalam kawalan keselamatan, serta menjadi punca kepada beberapa masalah alam sekitar. Sepanjang pendakwaan kes tersebut pihak mahkamah telah menghalang Mimaland daripada meneruskan operasinya. Akibat tidak dapat lagi bertahan tanpa beroperasi, Mimaland akhirnya terpaksa menutup terus pintunya buat selama-lamanya pada 1994. Kesan peninggalan Mimaland masih wujud hingga kini.


Kiri: Papan luncur air gergasi pada 1984
Kanan: Pintu gerbang Mimaland pada 2008

Nota tambahan:


1980 - Filem Tuan Besar, antara filem tempatan terawal yang membuat penggambaran di Mimaland. Kelihatan pintu gerbang Mimaland dengan logo Bunga Raya, dan adegan pelakon Rahim Jailani dan Fauziah Ahmad Daud sedang melawat taman haiwan prasejarah. Juga kelihatan tasik tempat Azroy dan Suzana bersampan dalam filem Gila-Gila Remaja lima tahun kemudian.


1983 - Filem Mekanik, dimulakan dengan ucapan terima kasih kepada Mimaland. Taman haiwan prasejarah sekali lagi menjadi lokasi pilihan, kali ini untuk menggambarkan babak fantasi zaman batu lakonan Azmil Mustapha dan Julie Faridah (yang kelihatan di situ sedang membasuh buah betiknya sambil ditemani oleh dinosaur yang jinak)


1985 - Filem Gila-Gila Remaja mempunyai banyak dialog kegemaran ramai, antaranya ialah: "Esok jangan lupa, Mimaland!" yang diucapkan oleh pelakon Faizal Hussein. Lokasi tasik menjadi pilihan untuk babak lagu selingan, dan selepas itu Azroy dan Suzana singgah minum di restoran tepi tasik. Kelihatan pekerja di tempat sewa sampan itu memakai t-shirt seragam yang bertulis Mimaland.


1987 - Filem Tempo '88 memilih lokasi penting di Mimaland iaitu kawasan kolam renang terbesar di Asia Tenggara dan papan luncur air gergasi yang menjadi punca berakhirnya era Mimaland enam tahun kemudian. Dua orang pelakon tidak terkenal berlegar-legar di situ dalam sebuah babak mengarut yang diakhiri dengan aksi tipikal, iaitu seseorang perlu jatuh ke dalam kolam renang, dan semestinya orang yang ingin menolongnya juga akan terjatuh sama. Sangat filem Melayu 80-an.

8 comments:

Emas Delima said...

sungguh nostalgia dan mengimbas memori bagi sesiapa yang pernah dan berpeluang mengunjungi mimaland satu masa dulu..sayang ianya telah ditutup kerana macam2 masalah.dan kini menjadi hutan belantara dan semak samun serta tempat yang menyeramkan..siapa sangka tempat yang satu ketika dulu menjadi tumpuan ramai untuk bercuti bersama keluarga akhirnya jad begini.kalau diteruskan pastinya Mimaland akan menjadi tarikan dan lokasi pelancongan utama kepada negara sampai sekarang.semuanya hanya tinggal kenangan.agknya bagaimana tinggalan Mimaland sekrang..masih dapat dilihat atau memang tidak dapat di kenali langsung kerana telah menjadi hutan belantara.

SABARINA said...

adakah perkara itu satu perbuatan sabotaj?? memandangkan Malaysia pernah terkenal dengannya satu ketika dahulu. Sayang sungguh tempat menarik ini hanya jadi tempat yang tidak dpt digunakan.

khys said...

Update untuk Nota Tambahan:

2 lagi filem Malaysia yang menggunakan lokasi Mimaland ialah Dendang Perantau (1979) dan Suara Kekasih (1986). Dalam filem Dendang Perantau boleh tengok logo lama Mimaland pada pintu gerbangnya, tak sama macam tahun 1980-an punya. Dalam filem tu Latiff Ibrahim menumpangkan saudaranya dari Indonesia utk menginap di chalet terapung di Mimaland. Dalam filem Suara Kekasih pula, Ogy & Azmil Mustapha dating di restoran tepi tasik di Mimaland.

mR.lOwKEY said...

bru je pg td aku g Mimaland ni,..tmpat dye tadela mnyeramkan mane pn,.td ak g pn kne mntk izin dgn guard yg jage tmpat tu,.dye orang Sabah,.byr 20 inggit kt dye n ckp elok2 bru dpt masuk td,.cume sekarang ni tmpat dye agak mmeningkan sbb semak n tade sape nk brsihkan,..sume tmpat ade lg,.jurrasic park atas bukit,tasik ape sume still ad,.cme kne pandai cari je,.

sonali sen said...

Desi Naked girls


Indian College Girl Boobs and Pussy Gallery


sexy Aunties Housewife Removing Saree


Hollywood Sexy Celebrity girl fucking bathroom with her sexy boyfriend


Indian Local girl sex video


Pakistani super sexy actors Nude Photo Shoot in Saree


Indian sexy hot girls aunties boobs pussy photo gallery


Indian sexy Sunny Leone Getting Fucked by hardy sexy cock


Hot sexy pictures photos girls without dress, showing her sexy nude


Indian Teen age Cute And Sexy School Girls SEXY Wallpaper


Desi Indian Young age sexy aunties pussy photo gallary


Boobs And Pusssy Pictures of Indian And Pakistani Girl


Young Indian College Teen Girl Posing Nude Showing Juicy Tits and Shaved Pussy Pics


School Girl Sex With Teacher Bathroom MMS-Indian Girls


Priyanka Chopra Full Nude Sex Photos And Boobs


Naked Indian Girls Sucking Big Dick, Indian Girls Fucked Her Ass Point


Indian Hot Models Real Leaked Nude Photos


Sindhi Bhabhi Nude Bathing Private Photographs


Sania Mirza Most Sexiest Pictures And Boobs


Super Sexy Punjabi Bhabhi Removing Clothes and funking Nude


Indian sexy actors Sunny Leone Nude Photo Shoot in Saree


Boobs Press-Tamil-Telugu-Actress-bikini sexy South Indian Girls


Indian Teen schoolgirl Homemade Sex Scandal - XVIDEOS


Priyanka Chopra Hot Bed Room Kissing scene And Sex Photos













Reply

hilmie said...

macam port memancing pon ade...

Halim Brothers said...

Dah lama tak pergi tengok
http://halimbrothers.com/aktiviti-paranormal-di-mimaland/

fad said...

boleh saya tahu keratan akhbar bertarikh 2 dec 1970 tu dari akbar mana ya?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...