31 December 2013

Konsert Sheila Majid di Universiti Malaya dibantah (1989)

Membantah penganjuran sesebuah konsert ialah 'aktiviti masa lapang' para mahasiswa Malaysia pada era 1980-an. Mungkin bukan oleh semua mahasiswa, tapi segelintir saja yang benar-benar membantah, manakala ramai peserta lain sekadar meramaikan suasana? Yang pasti, bukan semua konsert yang dibantah, tapi cuma konsert-konsert terpilih yang menampilkan penyanyi-penyanyi tertentu saja yang amat digeruni, dirisaukan & ingin ditentang habis-habisan oleh para mahasiswa yang membantahnya. Konsert Tina Turner di Kuala Lumpur pada 1988 antara yang pernah dibantah oleh para mahasiswa.

Pada 1989, konsert penyanyi tempatan, Sheila Majid, juga dibantah! Tidak dapat dipastikan sama ada pembantahan itu disebabkan oleh peribadi Sheila Majid atau adakah kerana lokasi konsert itu - di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya, Kuala Lumpur - yang dirasakan kurang sesuai? Yang pasti, seramai 1000 orang mahasiswa dilaporkan berkumpul di luar dewan tersebut pada 17 September 1989 (Ahad) bagi mengadakan tunjuk perasaan sebagai membantah konsert tersebut. Situasi di situ menjadi tidak terkawal dan pihak polis dipanggil bagi mengawal keadaan. Lebih 20 orang mahasiswa Universiti Malaya ditahan oleh polis dalam kejadian tersebut.


Nota tambahan:
Antara konsert lain di Malaysia yang menjadi sasaran pembantahan (oleh mahasiswa atau bukan) ialah yang menampilkan Sudirman (1985, di Universiti Kebangsaan Malaysia), kumpulan Headwind (1987, di Universiti Malaya), Samantha Fox (1989, rujuk entri akan datang), La Toya Jackson (1990, berjaya dibatalkan) & Michael Jackson (1996, terpaksa tukar lokasi).

30 December 2013

Filem 18SX pertama - Litar Kasih (1996)

"Filem Litar Kasih terbitan United Movie mencatat sejarah sebagai filem Melayu pertama yang diklasifikasikan", lapor Utusan Malaysia pada 25 Januari 1996.

Sebelum 1996, sistem klasifikasi - atau pengkelasan filem mengikut kategori tertentu - tidak wujud di Malaysia. Filem Litar Kasih arahan Eddie Pak menjadi filem tempatan yang pertama sekali diklasifikasi di Malaysia. Pasti ramai tidak tahu bahawa Litar Kasih pada mulanya diluluskan oleh Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM) dalam kategori Umum (U), iaitu setelah filem itu dipotong sebanyak 7 adegan yang dikatakan "mempunyai unsur kurang sihat untuk tontonan kanak-kanak".

Adegan-adegan yang dipotong daripada Litar Kasih versi U ialah yang berkaitan dengan:
  • "pelacuran"
  • "ciuman"
  • "lumba motosikal haram"
  • "rogol"
  • "suasana dalam kelab"
  • "dialog yang mempunyai mesej lucah"

Pihak penerbit Litar Kasih selepas itu membuat rayuan kepada LPFM agar dapat meluluskan kembali 4 daripada adegan-adegan yang dipotong itu dengan alasan bahawa pemotongan adegan-adegan itu telah menjejaskan kesinambungan jalan cerita filem itu. Pihak LPFM menerima rayuan tersebut dan bersetuju untuk meluluskan Litar Kasih tanpa potongan tetapi dengan syarat filem itu mestilah diklasifikasi untuk tontonan penonton berumur 18 tahun ke atas sahaja.


Semasa sistem klasifikasi filem diperkenalkan pada 1996, terdapat 4 kategori filem '18 tahun ke atas' iaitu 18SG, 18SX, 18PA & 18PL. Litar Kasih termasuk dalam kategori 18SX, yang bermaksud "Filem ini mengandungi unsur-unsur seks yang tidak keterlaluan".

Berikut ialah penjelasan Eddie Pak mengenai beberapa adegan yang pada mulanya dipotong oleh LPFM:
  • "adegan cium yang digambarkan (antara Azhar Sulaiman dan Linda Rafar) adalah menerusi bayang-bayang bukannya adegan cium yang sebetulnya"
  • "adegan nenek (Mek Habsah) dirogol oleh seorang kolonial memaparkan situasi biasa bukannya bersifat perkauman"
  • "adegan Sally (lakonan Aishah Atan) melayan pelanggan juga terpaksa diwujudkan. Hanya melalui adegan itu sahaja menjadikan adik Sally iaitu Mira (Linda Rafar) tahu pekerjaan Sally yang menyara persekolahannya selama ini"

Walau bagaimanapun, versi Litar Kasih yang dikeluarkan dalam format VCD tidak mengandungi "adegan nenek dirogol". Ketiadaan adegan tersebut langsung tidak menjejaskan jalan cerita filem itu kerana ia sekadar adegan sampingan.

VCD Litar Kasih - dikeluarkan semasa permulaan 'zaman VCD' di hujung 1990-an
Adegan-adegan pembukaan Litar Kasih dimulai dengan maklumat klasifikasi filem
Kiri: Adegan cium yang pada mulanya dipotong oleh LPFM
Kanan: Adegan aksi bermotosikal
Kiri: Aishah Atan sebagai Sally yang terlibat dalam kegiatan pelacuran
Kanan: Liza Abd. Latiff (bekas isteri Amy Search) sebagai Madam Ng (ibu ayam)

Nota tambahan 1 - sebelum klasifikasi:
  • Sekitar setahun sebelum LPFM melaksanakan sistem klasifikasi filem, industri hiburan Malaysia dikejutkan dengan pengharaman filem Amok pada 1995. Amok yang berlatarkan kisah kehidupan bebas di era 1970-an akhirnya diluluskan oleh LPFM untuk tayangan pada pertengahan 1995 setelah dipotong adegan-adegan yang provokatif.
  • Turut terlibat dengan isu penapisan pada 1995 ialah rancangan bual bicara, Teleskop, terbitan TV3. Rancangan yang disiarkan secara langsung itu diharamkan oleh Kementerian Penerangan Malaysia setelah salah seorang jemputan dalam salah satu episod, iaitu pengarah filem, Nasir Jani, menyebut perkataan lucah ("four-letter word", kata akhbar) semasa membicarakan tentang isu cetak rompak.
  • Pada 1995 juga, Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad, telah membangkitkan isu V.H.S (violence, horror & sex) yang dilihat semakin banyak disiarkan oleh stesen televisyen tempatan. Terdapat pihak yang mencadangkan supaya rancangan atau filem berkaitan V.H.S - yang tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak - disiarkan pada waktu tertentu umpamanya pada lewat malam. Selepas sistem klasifikasi filem wujud pada 1996, rancangan atau filem '18 tahun ke atas' hanya boleh disiarkan di televisyen selepas pukul 10 malam.

Nota tambahan 2:
  • Filem 18SX kedua ialah Panas (1998) - rujuk entri akan datang.

25 December 2013

Wann dalam Pancaindera (1991 & 1992)

Menurut Pancaindera, "Wann semakin tembam" pada 1991!

Seorang penulis tidak bernama (yang gaya tulisannya bukan seperti Juwie) telah menulis perihal ketembaman Wann. Kata si penulis mengenai "foto terbaru Wann" yang dipaparkan pada muka hadapan akhbar tersebut: "Amboi... tembamnya pipi dia! Susuk badannya pun semakin mengental. Tidak gemuk dan tidak kurus. Body solid macam nilah sesuai untuk kecantikan seorang perempuan".

Apa yang peliknya, si penulis itu tidak menemubual Wann sendiri, sebaliknya telah menghubungi ibu Wann bagi 'menyelidik' punca ketembaman Wann. Jelas ibu Wann, "Wann hari-hari makan pil vitamin. Sejak ambil vitaminlah dia jadi tembam". Wann juga dikatakan "kuat tidur" pada ketika itu. Pada 1991, penyanyi Wann yang berusia 21 tahun mula terlibat dalam bidang lakonan & muncul dalam filem Jaket Biru.

10 Feb 1991
12 Jan 1992

Nota tambahan:
Sebelum berlakon dalam filem Jaket Biru (1991), Wann pernah muncul di layar perak sebagai penyanyi undangan dalam filem Pelumba Malam (1989).

23 December 2013

Anugerah Industri Muzik - AIM ke-3 (1996)

Majlis Anugerah Industri Muzik (AIM) kali ke-3 telah berlangsung pada 23 Mac 1996 (Sabtu) di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. Ia dianjurkan oleh MAPV (Persatuan Pengeluar dan Pengedar Fonogram & Videogram Malaysia) dan buat pertama kalinya disiarkan secara langsung di televisyen melalui saluran RTM. AIM ke-3 diacarakan oleh Harith Iskander dan Kassandra Kassim. Kumpulan KOOL diberi peluang membuat persembahan pembukaan, manakala artis yang membuat persembahan selingan pula terdiri daripada Amelina, kumpulan Shades, Salleh Yaacob, Ramlah Ram, kumpulan Search, Sheila Majid dan lain-lain.

Para pemenang AIM ke-3 semasa segmen penutup (atas)
& para hadirin/penonton (bawah)

Berikut ialah senarai calon-calon akhir & para pemenang AIM ke-3 dalam kategori-kategori yang telah sedia wujud:

ALBUM TERBAIK
Unplugged Gema Di Timur Jauh (Search) - Pemenang (Penerbit: Search)
Awie Live Unplugged (Awie)
Man Bai (Man Bai)
Terang... Sang (Zainal Abidin)
Wajah (Aishah)

ALBUM POP TERBAIK
Wajah (Aishah) - Pemenang (Penerbit: Azlina & Azlan Abu Hassan, Fauzi Marzuki, Jari, Jenny Chin, Johan Abdullah, Mac Chew & Ross Ariffin)
Awas Da'Soundtrack (KRU)
Man Bai (Man Bai)
Setia Ku Di Sini (Ziana Zain)
Unplugged Gema Di Timur Jauh (Search)

ALBUM ROCK TERBAIK
Gema Di Timur Jauh (Search) - Pemenang (Penerbit: Search)
Idelogi (MAY)
Jujur (Spring)
Orang Asing (Wings)
Slash (Slash)

ALBUM IRAMA TRADISIONAL TERBAIK
Asyik (Amelina) - Pemenang (Penerbit: Iwan & Ruslan Mamat)
Angkat Kaki (Sheeda)
Jeling Menjeling (S.M. Salim & Yusni Hamid)
Melayu Klasik (Uji Rashid & Hail Amir)
Nota: Dalam AIM ke-2 (1995), kategori di atas bernama Album Tradisional Terbaik. Nama kategori ditukar menjadi Album Irama Tradisional Terbaik kerana album-album yang dicalonkan "bukan benar-benar 100 peratus bersifat tradisional".
LAGU TERBAIK
Jentayu (Nora, Sheila Majid & Johan Nawawi) - Pemenang (Pencipta: Johan Nawawi. Penulis lirik: Usman Awang)
Cinta Beralih Arah (Aishah)
Gerimis Mengundang (Slam)
Kau Ilhamku (Man Bai)
Teguh (Ning Baizura)

VOKAL TERBAIK (LELAKI)
Awie (Awie Live Unplugged) - Pemenang
Amy Search (Gema Di Timur Jauh)
Ayai (Illusi)
Man Bai (Man Bai)
Zamani Slam (Terbaik Slam)

VOKAL TERBAIK (WANITA)
Ziana Zain (Setia Ku Di Sini) - Pemenang
Aishah (Wajah)
Nora (Debaran)
Ramlah Ram (Ramlah Ram)
Sharifah Aini (Seraut Wajah Semerdu Suara)

VOKAL TERBAIK (BERKUMPULAN)
Nora, Sheila Majid & Johan Nawawi (Jentayu) - Pemenang
KOOL (KOOL)
Shades (Shades)
Uji Rashid & Hail Amir (Melayu Klasik)
Wings (Orang Asing)
Nota: 1) Syarat pencalonan dipinda bagi membenarkan hanya kumpulan yang mempunyai lebih dari seorang penyanyi dicalonkan dalam kategori Vokal Terbaik - Berkumpulan. Dalam AIM terdahulu, kumpulan-kumpulan yang hanya mempunyai seorang penyanyi (terutamanya kumpulan muzik rock) juga dapat dicalonkan. 2) Kumpulan Wings melalui album Orang Asing mempunyai dua orang penyanyi iaitu Mel & Joe.
ARTIS BARU TERBAIK (LELAKI)
Man Bai - Pemenang
Adik Irwan
Ayai
Korie
Shamsul Ghau Ghau
Nota: Syarat pencalonan dipinda bagi membenarkan artis yang pernah merakamkan album bersama kumpulan muzik (seperti Man Bai - Gersang, dan Ayai - Illusi) diiktiraf sebagai artis baru setelah masing-masing merakamkan album secara solo. Syarat tersebut juga digunakan untuk kategori Artis Baru Terbaik - Wanita. Syarat tersebut dianggap adil kerana terdapat artis yang pernah merakamkan album secara solo dan kemudiannya menyertai sebuah kumpulan lalu diiktiraf sebagai artis baru, contohnya kumpulan KOOL yang menampilkan penyanyi lama, Hairee.
ARTIS BARU TERBAIK (WANITA)
Nurul - Pemenang
Azie
Farra
Min Malik
Sheeda

ARTIS BARU TERBAIK (BERKUMPULAN)
Shades - Pemenang
A To Z
KOOL
KU2

KULIT ALBUM TERBAIK
Debaran (Nora) - Pemenang (Perekabentuk: Foo Chi Wei)
Bukan Niatku (Iklim)
Farra (Farra)
Man Bai (Man Bai)
Setia Ku Di Sini (Ziana Zain)

VIDEO MUZIK TERBAIK
Sahabat (Fauziah Latiff) - Pemenang (Pengarah: C.L. Hor)
60's TV (OAG)
Kau Ilhamku (Man Bai)
Tumandong Kito (Zainal Abidin)
You & I (Ning Baizura)

RAKAMAN ALBUM TERBAIK
Di Suatu Hari Di Suatu Waktu (Teacher's Pet) - Pemenang (Jururakam: Amir, Dot & Razman)
Gitarmental (U.K's)
Motivasi (KU2)
Pictures (Michael Veerapen)
Unplugged Gema Di Timur Jauh (Search)

ANUGERAH SRI WIRAMA
Dato' Ahmad Merican

Berikut pula ialah senarai calon-calon akhir & para pemenang AIM ke-3 dalam kategori-kategori yang baru diwujudkan:

ALBUM INGGERIS TEMPATAN TERBAIK
Some Of This Is Real (Amir Yusoff) - Pemenang (Penerbit: Amir Yusoff)
Grey (Saturnine)
OAG (OAG)

ANUGERAH KEMBARA MALAYSIA
Sheila Majid

ANUGERAH KEMBARA ASING
Sandii Suzuki (Jepun)
Nota: Kategori yang dihapuskan dalam AIM ke-3 (1996) ialah Album Antarabangsa Terbaik yang diperkenalkan dalam AIM ke-2 (1995). Namun, mulai AIM ke-4 (1997) diperkenalkan pula kategori Album Indonesia Terbaik.
Sheila Majid (kiri) & kumpulan Search (kanan) membuat persembahan
Para pemenang AIM ke-3: Awie (kiri) & kumpulan Search (kanan)
Amelina, pemenang AIM ke-3, turut membuat persembahan
Sandii Suzuki, pemenang pertama & terakhir Anugerah Kembara Asing
Banyak lagi foto AIM ke-3 di bawah:

20 December 2013

Mohd Nidzam Adha (1991)

Menurut Juwie, Mohd Nidzam Adha ialah "penyerang harapan pasukan bolasepak Negeri Perak Darul Ridzuan yang paling popular di kalangan remaja". Wartawan hiburan Juwie menemubual Nidzam pada Januari 1991 untuk ruangan Sehari Dalam Hidup yang disiarkan dalam akhbar sisipan Pancaindera (Mingguan Malaysia). Tambah Juwie lagi, "Ramai gadis menyifatkan Nidzam sebagai pemain bolasepak paling cun di tanahair".

Mohd Nidzam Adha Bin Yusoff lahir pada 11 Mac 1968 di Kampung Boyan, Taiping, Perak, dan merupakan anak ke-6 dari 10 beradik. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Rendah King Edward 1, di mana beliau mula bergiat dalam sukan bolasepak. Beliau melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah King Edward sehingga tingkatan 5 (1985). Selepas tamat persekolahan, beliau menganggur selama setahun sambil mengasah bakatnya bermain bolasepak dalam posisi sayap kanan bersama Kelab Pemuda Taman Raja Idris di Taiping.

Menjelang penghujung 1980-an, bakat Nidzam dikesan oleh jurulatih pasukan bolasepak Dewan Bandaraya Ipoh (DBI), Encik Ahmad Niza, yang mencadangkan supaya Nidzam bekerja sebagai pekerja am (dan selepas itu menjadi juruteknik) di DBI dan sekaligus diberi peluang bermain dalam pasukan bolasepak DBI.

Pada 1990, Nidzam (22 tahun) terpilih untuk bermain dalam posisi penyerang untuk pasukan bolasepak Negeri Perak di mana beliau terlibat dalam perlawanan Liga Semi Pro dan Piala Malaysia. Nidzam berjaya menjaringkan 6 gol di sepanjang tahun itu, suatu pencapaian cemerlang untuk pemain baru sepertinya.

Mohd Nidzam Adha:
  1. "naik motor Kawasaki"
  2. "makan tak tentu tempat. Mana sempat Nidzam bantai"
  3. "suka makan nasi goreng ayam yang pedas-pedas dan minum fresh oren"
  4. "minat cerita perang dan komedi"
  5. "suka dengar lagu terutama yang pop dan slow-rock. Asal lagu tu top aje, Nidzam suka dengar"

18 December 2013

Zila Bakarin gerun bila orang membayangkan buah dadanya besar! (2004)


"Ke mana-mana Zila pergi.. baik ke lokasi atau ke mana-mana.. bila orang sebut aje nama Zila Bakarin, orang akan kata yang Zila ni buah dada besar! Ayoo.. Zila jadi gerun bila dengar orang cakap macam itu! Nampaknya itulah trademark untuk Zila Bakarin. Zila pun hairan kenapa orang boleh membayangkan sebegitu. Sebenarnya Zila punya ni sederhana aje.. hehehee! Tak laa sebesar seperti yang orang bayangkan!" - Zila Bakarin
(Mangga, 1 Oktober 2004)


Petikan tersebut ialah sebahagian daripada artikel berbentuk sensasi & eksplisit yang menjadi antara identiti majalah Mangga ketika di zaman 'kegemilangan'nya dahulu. Temu bual dilakukan oleh wartawan bernama Zeha yang menggelar Zila Bakarin sebagai "pelakon seksi", "pandai beraksi" serta "peramah dan suka tergelak".

Zila ditapis

16 December 2013

Juwie Juwie Juwie (1987 & 1989)

Pada 1987, kumpulan rock BumiPutra Rockers (BPR) telah mengeluarkan album pertama mereka yang berjudul Selamat Pagi Malaysia. Salah satu lagu dalam album tersebut berjudul Juwie Juwie Juwie, hasil ciptaan kumpulan BPR sendiri, manakala senikatanya ditulis oleh penyanyi kumpulan itu, Joey.

Juwie mungkin satu-satunya penulis senikata Malaysia yang namanya diabadikan oleh penulis senikata lain sebagai subjek untuk sebuah lagu, dan ini berlaku seawal 1987. Walau bagaimanapun, senikata lagu Juwie Juwie Juwie bukanlah menceritakan tentang Juwie seorang penulis senikata, tetapi merujuk kepada Juwie (yang turut digelar "Mama") seorang wartawan hiburan yang sangat terkenal pada 1980-an.

Senikata lagu rock Juwie Juwie Juwie berbentuk santai & menunjukkan penghargaan penulisnya terhadap peranan wartawan hiburan bernama Juwie dalam memeriahkan dunia artis dan hiburan di Malaysia pada waktu itu. Dalam senikata itu, artis baru (termasuklah kumpulan BPR) digambarkan mendambakan perhatian Juwie bagi dipaparkan dalam ruangan kelolaannya yang sangat popular dalam majalah URTV dan akhbar Mingguan Malaysia.

Juwie menjadi ikon dalam bidang penulisan hiburan di Malaysia pada 1980-an. Di atas ialah logo untuk ruangan tetap "Auw!!" kelolaan Juwie yang diterbitkan secara mingguan dalam akhbar sisipan Pancaindera (Utusan Malaysia edisi Jumaat) pada 1987.

JUWIE JUWIE JUWIE
(pencipta lagu: BumiPutra Rockers / penulis senikata: Joey)

Majalah hiburan banyak di pasaran
Berbagai kisah di sana sini
Gosip para artis, cerita nan romantis
Di bawah kelolaan Juwie

Ramai artis Mama liputkan
Ramai muda-mudi yang turut serta
Mama paparkan penyanyi, Mama paparkan pelakon
Tapi kami yang Mama lupa

Juwie, Juwie, Juwie
Tulis nama ku di dalam ruangan mu
Juwie, Juwie, Juwie
Papar gambar ku di halaman majalah mu

Ku lihat Mama di URTV
Ku terbaca di Mingguan Malaysia
Poster warna-warni, fesyen menarik hati
Pasti akan ku beli



Pada 1989, sempena ulangtahun ke-50 akhbar Utusan Malaysia, wartawan hiburan senior, Bahyah Mahmud (BAM), telah menulis sebuah artikel khas bagi menghargai peranan besar Juwie dalam penulisan hiburan, khususnya zaman setelah Juwie berpindah kerja daripada Berita Harian kepada Utusan Malaysia.

BAM turut menceritakan serba sedikit kisah peribadi Juwie, yang nama sebenarnya ialah Abdul Jalil Salleh, dan merupakan seorang khunsa yang tidak berselindung mengenai status kejantinaannya. Menurut BAM, keadaan diri Juwie yang sebegitu menyebabkannya pernah mengalami tekanan jiwa yang kuat sehingga terpaksa mendapatkan khidmat pakar perubatan. Juwie dikatakan pernah cuba untuk menukar jantinanya di Singapura pada 1970 (zaman persekolahannya) tetapi membatalkan hasrat tersebut setelah mendapat nasihat oleh pakar jiwa dan ibu bapanya.

29 Mei 1989

Beberapa maklumat & petikan mengenai/oleh Juwie dalam artikel tersebut:
  • Juwie lahir di Singapura pada 9 Julai (tahun tidak dinyatakan). Bapanya berasal dari Johor dan merupakan bekas anggota polis di Singapura. Ibunya berasal dari Melaka.
  • Juwie mendapat pendidikan di Sekolah Menengah Sang Nila Utama, Singapura; Yayasan Anda Akademik, Kuala Lumpur (Sijil Tinggi Persekolahan); Institut Teknologi MARA, Shah Alam, Selangor (kursus perhotelan selama 3 bulan).
  • Juwie mula bekerja pada 1974 sebagai wartawan di akhbar Berita Harian dan berkhidmat di situ hampir 10 tahun sebelum berpindah ke akhbar Utusan Malaysia pada sekitar pertengahan 1980-an.
Kata BAM:
  • "Dia menggunakan nama Juwie sebagai nama seorang mak nyah"
  • "Pernah juga orang menelefon bertanya: Juwie tu lelaki ke perempuan? Suaranya lembut.. romantik!"
  • "Juwie yang terkenal dengan sifat peramah dan mudah mesra"
  • "Dia mahu semua tulisannya adalah benar. Tidak ada penafian. Lantaran itu dia sentiasa berhati-hati pada setiap kisah yang dipaparkan"
  • "Juwie tidak pernah menghampakan harapan seseorang artis. Apa yang diceritakan oleh artis, itulah yang ditulisnya tanpa tokok tambah. Apa lagi untuk menulis hal-hal yang tidak pernah dibualkan"
  • "Pernah dulu dia membuat keputusan untuk berhenti kerja gara-gara dia diarahkan oleh boss nya menulis dengan tujuan jahat untuk memfitnahkan serta mendedahkan keaiban seorang artis ternama tanahair"
  • "Juwie telah banyak menempuh kesengsaraan, tekanan jiwa untuk hidup dan menyesuaikan diri dalam masyarakat yang kurang memahami kehidupan insan-insan mak nyah"
  • "Juwie mengaku jiwanya sering terseksa dengan cemuhan masyarakat"
  • "Demikian pengakuan Juwie yang terus terang menyatakan dia adalah bekas pesakit jiwa yang selama 14 tahun menerima rawatan, masuk wad keluar wad iaitu di wad sakit jiwa di Singapura, Johor Baharu dan Kuala Lumpur"
  • "Dia banyak mendapat bimbingan moral Islam dari Encik Anwar Ibrahim (Menteri Pendidikan) yang pada ketika itu (zaman persekolahan Juwie) menjadi Pengarah Yayasan Anda Akademik"
Kata Juwie:
  • "Saya ni pondan! Memang sudah ditakdirkan saya dilahirkan sebagai khunsa! Ini bukan kehendak ku. Dan bukan juga doa ibu bapa ku"
  • "Aku anggap penderitaan jiwa dalam diri ku ini sebagai dugaan Allah. Tentunya ada muslihat di sebalik derita dan keanehan insan seperti ku ini"
  • "Aku yakin, Tuhan tidak lahirkan aku untuk derita di dunia ini. Aku juga yakin, bahawa penderitaan itu suatu rahmat Allah. Dengan menghayati penderitaan itu aku bertambah insaf. Aku rasa bertambah dekat padaNya"

Nota tambahan:
  1. Maksud khunsa dalam Kamus Dewan: "orang yg mempunyai dua alat kelamin".
  2. Pada 1990, M. Nasir muncul dengan senikata lagu Midnight Blues (persembahan kumpulan Wings) yang seakan-akan merujuk kepada Juwie dalam rangkap pertama: "Si manis di belakang Kowloon rupanya sang khunsa. Ada jua wajah yang pernah ku lihat di akhbar, auw!". Rangkap lain senikata lagu itu turut menyentuh beberapa golongan "tersisih" yang disimpulkan sebagai "sampah masyarakat". Juwie melalui ruangannya dalam akhbar sisipan Pancaindera (Mingguan Malaysia, 18 Mac 1990) telah mengecam penulisan senikata oleh M. Nasir itu yang dianggapnya sebagai sangat kasar dan berunsur menghina. Kata Juwie, "Lirik itu ternyata menghina. Kita hidup tidak boleh menghina makhluk Allah. Siapalah diri kita hendak menghina orang lain?". Tambah Juwie, "Sepatutnya M. Nasir bersyukur atas nikmat Allah yang telah memberikan kemewahan padanya sebagai orang Singapura yang dapat menumpang mencari rezeki di Malaysia".
  3. Juwie pernah berlakon watak kecil dalam filem Tuan Badul (1979), tetapi ketika itu dia belum menggunakan nama Juwie, dan namanya dikreditkan sebagai "Jalil Salleh".
"Abang Din nak epal?" - antara dialog Jalil Salleh (Juwie)
yang melakonkan watak Siti dalam filem Tuan Badul (1979)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...