31 December 2013

Konsert Sheila Majid di Universiti Malaya dibantah (1989)

Membantah penganjuran sesebuah konsert ialah 'aktiviti masa lapang' para mahasiswa Malaysia pada era 1980-an. Mungkin bukan oleh semua mahasiswa, tapi segelintir saja yang benar-benar membantah, manakala ramai peserta lain sekadar meramaikan suasana? Yang pasti, bukan semua konsert yang dibantah, tapi cuma konsert-konsert terpilih yang menampilkan penyanyi-penyanyi tertentu saja yang amat digeruni, dirisaukan & ingin ditentang habis-habisan oleh para mahasiswa yang membantahnya. Konsert Tina Turner di Kuala Lumpur pada 1988 antara yang pernah dibantah oleh para mahasiswa.

Pada 1989, konsert penyanyi tempatan, Sheila Majid, juga dibantah! Tidak dapat dipastikan sama ada pembantahan itu disebabkan oleh peribadi Sheila Majid atau adakah kerana lokasi konsert itu - di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya, Kuala Lumpur - yang dirasakan kurang sesuai? Yang pasti, seramai 1000 orang mahasiswa dilaporkan berkumpul di luar dewan tersebut pada 17 September 1989 (Ahad) bagi mengadakan tunjuk perasaan sebagai membantah konsert tersebut. Situasi di situ menjadi tidak terkawal dan pihak polis dipanggil bagi mengawal keadaan. Lebih 20 orang mahasiswa Universiti Malaya ditahan oleh polis dalam kejadian tersebut.


Nota tambahan:
Antara konsert lain di Malaysia yang menjadi sasaran pembantahan (oleh mahasiswa atau bukan) ialah yang menampilkan Sudirman (1985, di Universiti Kebangsaan Malaysia), kumpulan Headwind (1987, di Universiti Malaya), Samantha Fox (1989, rujuk entri akan datang), La Toya Jackson (1990, berjaya dibatalkan) & Michael Jackson (1996, terpaksa tukar lokasi).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...