29 March 2013

Kumpulan Elite (1996)

Pada sekitar hujung 1996, syarikat penerbitan KRU Records telah mengeluarkan album artis pertama naungan mereka iaitu kumpulan penyanyi wanita yang diberi nama Elite. Album pertama Elite yang berjudul Catwalk mengandungi lagu-lagu popular seperti G.I.G dan Manisnya Senyuman Mu. Sebagai strategi pemasaran mungkin, album tersebut juga menampilkan Elite berpadu suara bersama kumpulan KRU dalam sebuah lagu yang berjudul Di Pintu Syurga.

Kumpulan Elite yang membawakan lagu-lagu berentak pop & tarian dianggotai oleh 5  orang gadis iaitu Watie, Linda, Sasha, Azza & Abby. Kumpulan Elite pantas menjadi sebutan ramai sejak kemunculan pertama mereka kerana pada ketika itu arena muzik Malaysia sememangnya kekurangan kumpulan penyanyi wanita selepas pudarnya populariti kumpulan muzik rap. Kelima-lima anggota kumpulan Elite kemudiannya telah melalui pelbagai kontroversi bermula dengan kes penyingkiran Abby selepas keluarnya album kedua mereka, Tamparan pada 1998.

Nota tambahan:
  • Album pertama kumpulan Elite keluar pada sekitar waktu yang sama dengan album pertama kumpulan penyanyi wanita antarabangsa, Spice Girls, yang juga dikeluarkan pada sekitar hujung 1996.
  • Kumpulan Elite pernah mengeluarkan VCD yang mengandungi rakaman temubual berserta koleksi klip video lagu-lagu mereka pada 1998 (akan cuba diarkibkan dalam entri akan datang, begitu juga dengan kisah-kisah kontroversi dan panas mereka yang pernah menggegarkan arena hiburan Malaysia, akan cuba diarkibkan walaupun bukan dalam masa terdekat)
  • Artis kedua selepas Elite yang bernaung di bawah syarikat penerbitan KRU Records ialah kumpulan penyanyi lelaki, Indigo pada 1997.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...