07 May 2011

Majalah Al Mukminah (1986)

Majalah Al Mukminah adalah salah satu daripada pelbagai bahan penerbitan yang pernah diterbitkan oleh Bahagian Penerangan pergerakan Al Arqam yang diasaskan pada 1968. Menjelang pertengahan 1980-an, Al Arqam yang memperjuangkan dakwah Islam telah berjaya mempunyai beribu-ribu ahli dan pengikut setia.

Majalah bulanan Al Mukminah mula diterbitkan pada Februari 1986 dan dipasarkan secara jualan langsung dengan harga $1.00. Kebiasaannya penjual majalah itu yang terdiri daripada ahli Al Arqam sendiri akan kelihatan berlegar di tempat tumpuan umum seperti stesen bas misalnya bagi memasarkan pelbagai bahan penerbitan Al Arqam.

Seperti mana slogannya iaitu "Penyuluh Peranan Wanita Islam Sebenar", majalah Al Mukminah disasarkan kepada golongan pembaca wanita. Ketua Pengarang majalah Al Mukminah ialah Ustazah Khadijah Aam, dan majalah itu kebiasaannya memaparkan lukisan atau ilustrasi pada kulit hadapannya. Berdasarkan keluaran ke-9 (Oktober 1986) seperti dalam gambar di atas, antara isi kandungan yang disiarkan dalam majalah yang hanya setebal 28 muka surat itu ialah seperti ruangan rencana, temubual, surat dari kampus, novel bersiri, soal jawab, mari berzikir dan berdoa, mari bertutur bahasa syurga, sajak, cerpen dan sebagainya. Kulit belakang keluaran tersebut dihiasi dengan sajak nukilan Ustaz Ashaari Muhammad, pengasas Al Arqam.

Pergerakan Al Arqam akhirnya telah diharamkan oleh kerajaan Malaysia pada 1994 setelah ia dianggap menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar.

Ustaz Ashaari meninggal dunia pada 2010.

***





Sebahagian daripada gambar hiasan dalam majalah wanita Al Mukminah yang menggambarkan suasana pergerakan Al Arqam pada 1980-an.

1 comment:

i'm shin... i'm inesen said...

bagus majalah camni..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...