24 May 2011

DJ Nasa THR berpakaian wanita (2002)

Cara mudah untuk membuat lawak dalam bidang hiburan di Malaysia ialah dengan menyuruh seseorang selebriti lelaki menukar imejnya menjadi wanita. Terlalu banyak contoh untuk diberikan sejak dari zaman filem hitam putih hinggalah ke zaman Farouk Hussain. Jarang sekali terdapat seseorang selebriti wanita yang menukar imejnya menjadi lelaki dijadikan bahan lawak. Okey, memang ada, contohnya Nor Aliah Lee dan Sharmaine Farouk yang dipakaikan misai dalam filem XX Ray serta beberapa lagi contoh yang sangat terhad serta kurang diingati (Nota: Edika Yusof juga dipakaikan baju kurung di penghujung filem XX Ray itu untuk menimbulkan elemen komedi)

Bagaimana selebriti lelaki berpakaian wanita dianggap mudah untuk menghiburkan para penonton adalah sukar untuk dijelaskan. Mungkinkah faktor keterbukaan mereka yang dilihat seolah-olah memperbodoh atau memalukan diri sendiri mampu menggeletek hati segelintir penonton? Tetapi sekiranya formula tersebut dianggap berjaya menimbulkan elemen komedi, kenapa tidak ada lebih banyak adegan atau pertunjukan di mana selebriti wanita ditukarkan menjadi lelaki? Sukar untuk menyorokkan bentuk fizikal mereka agaknya, atau sememangnya wanita berpakaian lelaki adalah sesuatu yang sudah dianggap normal, maka ia tidak lagi mampu untuk dijadikan bahan ketawa?

Nasa atau Nasaruddin Karim mula terkenal sebagai juruhebah radio (lebih popular dengan gelaran DJ) semasa bertugas di stesen Time Highway Radio (THR) sekitar pertengahan 1990-an. Sebelum itu beliau pernah menjadi DJ sambilan di stesen Reddifusion sejak 1987 selain bertugas sebagai Pegawai Perhubungan Awam di sebuah syarikat rakaman. Pada 2002, DJ Nasa terlibat di dalam Konsert Gegar THR.fm yang diadakan di Ipoh, Perak di mana beliau yang berusia 37 tahun ketika itu telah membuat persembahan pentas dengan melakonkan watak seorang wanita. Secara berjenaka majalah hiburan VariaPop telah melabelkan Cik Nasa sebagai "cun", "menggoda" dan "vogue"!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...