28 September 2012

Bintang RTM - Sani Abu Yamin (1971)

Pertandingan bakat nyanyian peringkat akhir Bintang RTM 1971 telah diadakan di Dewan Tuanku Canselor, Universiti Malaya, Kuala Lumpur pada 27 September. Dalam pertandingan itu Sani Abu Yamin yang berasal dari Kuala Lumpur telah berjaya menjadi johan dan menerima hadiah wang sebanyak $1000 di samping pingat dan piala pusingan.


Sani Abu Yamin atau nama penuhnya Md Sani Abu Yamin kemudiannya mendapat peluang merakamkan album bersama syarikat rakaman EMI dengan menggunakan nama M. Sani. Antara album M. Sani yang pernah dikeluarkan ialah Kerna Senyum Ku Terpikat (1974) selain beberapa EP (album mini) seperti Rindu Hati Ku Tidak Terkira & Sedangkan Lidah Lagi Tergigit (duet bersama Sharifah Aini).

Genap 30 tahun selepas bergelar johan Bintang RTM, M. Sani (50 tahun) yang tidak lagi menyanyi dan ketika itu menguruskan gerai makanan telah menggemparkan negara apabila dia didakwa di mahkamah atas tuduhan merogol anak perempuannya yang berusia 11 tahun. Tarikh kejadian rogol itu ialah pada 26 September 2001. Setelah dibicarakan, pada 2005 mahkamah mendapati M. Sani bersalah dan dia dijatuhkan hukuman penjara selama 19 tahun.

Nota tambahan:
Naib johan Bintang RTM 1971 ialah Yusof Mohammad & A. Mohd Hassan, manakala tempat ketiga dimenangi oleh Rozaimah Mustapha & Hassan Razak. Persembahan para peserta dalam pertandingan akhir Bintang RTM 1971 diiringi oleh persembahan muzik Orkes RTM dan ia telah dirakam dan dipasarkan dalam bentuk piring hitam. Berikut ialah senarai lagu dan nama para peserta yang bertanding. Lagu-lagu yang dipersembahkan terbahagi kepada 2 kategori:

Jenis Baru:
1. Jauh Jauh (Sani Abu Yamin)
2. Oh Di-Mana (S. Razalie)
3. Hanya Pada Mu (Zurina Hassan)
4. Anak Siapa (A. Naob Harris)
5. Satu Dalam Seribu (S. M. Buang)
6. Perahu Ladju (Rozaimah Mustapha)
7. Seruling Di-Lembah Sunyi (Yusof Mohammad)
8. Hanya Sekejap (Majinah Ali)

Jenis Lama:
1. Resam Dunia (A. Mohd Hassan)
2. Laksamana Mati Di-Bunoh (Shamsuddin Lamin)
3. Kr. Terkenang2 (Zainal Abidin Udoh)
4. Sri Tambak (Saftuyah Bujang)
5. Gunong Bentan (Azmi Othman)
6. Kr. Tumbang Harapan (M. Jamil Jamaluddin)
7. Nasib Panjang (Hassan Razak)

Rancangan Bintang RTM 1971 ditaja oleh Lever Brothers (Malaysia) Sdn Bhd.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...