05 July 2011

Ratu Mak Nyah (1981)

Pada 12 September 1981, satu pertandingan Ratu Mak Nyah telah diadakan di Dewan Sharifah Rodziah, Kampung Baru, Kuala Lumpur. Majalah Keluarga telah melaporkan mengenai pertandingan itu dan menemubual para mak nyah yang bertanding. Majalah untuk bacaan umum itu turut menyiarkan gambar-gambar mak nyah yang sedang memperagakan pakaian renang (bikini) di atas pentas.

Wartawan majalah itu menulis, "Alangkah terpegunnya mata melihat sekujur tubuh dengan bentuk dan ukuran yang menggiurkan, menggoyang-goyang punggung di atas pentas. Inilah pertandingan ratu cantik yang berbeza dari pertandingan-pertandingan ratu sebelumnya. Sekali pandang ia memang pertandingan biasa tetapi ia sebenarnya luar biasa dan di luar dugaan kerana yang menyertainya bukan perempuan. Si manis jelita ini bukan perempuan. Walaupun cantik dan manja tidak mewakili kaum hawa. Mereka berbeza"

Salah seorang peserta yang ditemubual bernama Annie. Dia yang berusia 19 tahun merupakan lulusan Institut Kemahiran Mara dalam jurusan rekaan fesyen. Apabila wartawan bertanya sama ada dia ingin melakukan pembedahan jantina, Annie menjawab, "Saya tak akan menjalani sebarang pembedahan. Biarlah saya jadi adik-adik sahaja". Menurut wartawan itu, adik-adik adalah gelaran untuk lelaki yang memiliki sifat-sifat seperti perempuan, lemah-lembut, dan jiwa yang halus. Peserta lain pula mempunyai pendapat yang berbeza mengenai pembedahan jantina. Seorang kerani bernama Sharifah Nadiah (adakah nama asalnya Syed?) belum bercadang untuk menukar jantina atas alasan "belum lagi mempunyai teman lelaki yang dianggap setia"

Peserta lain yang bernama Bibah Yaakob dan bertugas di Universiti Kebangsaan Malaysia pula merasa agak sedih apabila menceritakan kisahnya. Kata Bibah, "Memang sejak kecil lagi saya telah memiliki sifat-sifat seorang perempuan. Kawan-kawan saya semuanya perempuan. Tetapi menyedar saya ini ialah kaum adik-adik. Memang hina hidup ni". Berlainan pula kisahnya dengan peserta bernama Sandra yang sentiasa riang kerana "telah memiliki seorang pemuda yang sangat setia". Sandra yang berketurunan Iban memberitahu bahawa dia telah mengumpul wang sebanyak $8,000 dan akan menjalani pembedahan jantina di Singapura pada hujung tahun itu. Sandra berpendapat, "Saya bukan lelaki dan bukan adik-adik lagi bila selamat dibedah nanti"

Seorang lagi peserta yang berasal dari Sarawak, Mona Sitira, juga memberitahu bahawa dia akan menjalani pembedahan jantina di Singapura pada hujung tahun itu. Mona yang berusia 21 tahun mengaku telah mempunyai teman lelaki bernama Manaf sejak setahun lalu. Apabila ditanya mengenai kehidupannya, Mona meluahkan, "Saya hairan kenapa masyarakat selalu memandang hina kepada saya. Jijiknya seperti memandang seekor anjing". Dalam pertandingan itu Mona memenangi tempat pertama dalam kategori pakaian bikini. Akhir sekali wartawan itu menemubual seorang peserta yang telah menukar jantina sejak 3 tahun lalu iaitu Sharifah Ramona. Apabila ditanya pandangannya tentang kehidupan mak nyah, Ramona berkata, "I faham derita batin yang ditanggung oleh adik-adik". Kata Ramona lagi, "I selalu memberikan harapan kepada adik I, yang juga seorang adik-adik, untuk tabah menghadapi pancaroba hidup"

1 comment:

i'm shin... i'm inesen said...

perghhh.. kuar majalah ek

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...