31 July 2011

Rancangan Talivisyen Singapura (1976)

Negeri Singapura telah berpisah daripada negara Malaysia pada 1965. Selepas perpisahan itu terbentuklah negara republik Singapura. Oleh kerana kedudukan dan hubungan yang agak rapat antara Malaysia dan Singapura, maka banyak perkara masih saling berkait di antara kedua-dua buah negara selepas daripada itu. Salah satu kesan peninggalan Singapura yang kekal agak lama dalam dunia hiburan Malaysia ialah susunan rancangan yang disiarkan oleh stesen Talivisyen Singapura, iaitu Chanel 5 & Chanel 8. Susunan rancangan tersebut dihebahkan secara meluas dalam akhbar dan majalah tempatan seolah-olah siaran Talivisyen Singapura dapat ditonton di seluruh Malaysia sedangkan sebenarnya hanya beberapa bahagian kecil dalam negeri di selatan Malaysia sahaja yang dapat mengikuti siaran tersebut.

Publisiti terhadap rancangan Talivisyen Singapura itu berlangsung bertahun-tahun di sepanjang dekad 1970-an hingga hujung 1980-an. Pernah berlaku semasa di hujung hayat publisiti sebegitu di mana hanya akhbar mingguan (hari Ahad) sahaja yang akan menyiarkan susunan rancangan Talivisyen Singapura sedangkan akhbar harian tidak lagi menyiarkannya. Ia membayangkan seolah-olah rakyat Malaysia diberi keistimewaan untuk menonton siaran Talivisyen Singapura pada hari Ahad sahaja. Tidak mustahil juga sekiranya selepas melihat susunan rancangan tersebut ada penonton yang akan berusaha mencari siaran Talivisyen Singapura walaupun mereka sebenarnya berada di utara Malaysia. Pada awal 1990-an, selepas stesen TV3 di Malaysia memperkenalkan rancangan Sekapur Sirih & Melodi (dan mungkin juga Kuali) pada setiap hari Ahad, rakyat Malaysia tidak lagi berselera untuk menonton siaran Talivisyen Singapura, maka berakhirlah penyiaran susunan rancangan Talivisyen Singapura dalam akhbar dan majalah tempatan.

Antara rancangan yang pernah disiarkan oleh stesen Talivisyen Singapura pada 1976 ialah: Berita Rengkas, Pentas Kanak-Kanak, Mission Impossible, Tom & Jerry, Sesame Street, Bakat Remaja, New Adventures Of Superman, Space 1999, Woody Woodpecker, Atom Ant, Police Woman, Pusparama, Mary Tyler Moore Show, Panduan Pengguna, Lone Ranger, Combat, Boxing, June Allyson Show dan lain-lain.

1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...