29 September 2010

FHM 100 Sexiest Women (2001)



Majalah bahasa Inggeris, FHM (For Him Magazine) edisi Malaysia, mula diterbitkan pada Disember 1998. FHM Malaysia mula mendapat perhatian ramai terutama sekali setelah penampilan Ning Baizura pada muka depan keluaran Julai 2000, dan temubual bersamanya yang dianggap kurang sopan oleh seorang penulis pojok akhbar bahasa Melayu.

Satu lagi daya penarik utama FHM Malaysia ialah keluaran khas tahunannya yang memberi peluang kepada para pembaca tempatan untuk menyenaraikan 100 wanita paling seksi di dunia. Keluaran khas dalam bentuk buku yang terpisah daripada majalah ini diberi tajuk 100 Sexiest Women In The World.

Berikut adalah senarai selebriti wanita tempatan (Malaysia, Singapura, Brunei & Indonesia) dan nombor kedudukan mereka dalam siri pemilihan 100 wanita paling seksi di dunia bagi tahun 2001.

7. Paula Malai Ali (Brunei)
15. Soong Ai Ling (TV host & model)
19. Anggun (Indonesia)
21. Janet Khoo
43. Deanna Yusoff
47. Michelle Yeoh
63. Camelia
72. Tan Su Wei (Miss Malaysia World 2000)
91. Siti Nurhaliza

* nama bold = pertama kali masuk senarai

Selebriti wanita nombor 1 paling seksi 2001 ialah Jennifer Lopez.

Senarai 100 Sexiest Women In The World untuk tahun 2000 dan ke bawah tidak dapat dikesan.


Tan Su Wei

27 September 2010

Ganja: Kumpulan Rock Kris ditahan (1993)

Kumpulan rock Kris mungkin merupakan salah sebuah kumpulan muzik paling tidak bernasib baik dalam sejarah muzik tempatan apabila akhbar Utusan Malaysia edisi 5 Ogos 1993 dengan tanpa ragu telah meletakkan tajuk berita paling besar di muka hadapannya iaitu "Ganja: Kumpulan Rock Kris ditahan". Berita tersebut dilaporkan oleh Ahmad Nazri Hashim dan Nazri Nong Samah.

Setelah berakhirnya kemelut artis rock berambut panjang dengan upacara pemotongan rambut Amy Search & Awie Wings di kaca TV pada November 1992, arena muzik rock tempatan baru hendak bangkit semula pada 1993. Tetapi dengan insiden malang yang menimpa kumpulan Kris ini, telah menyebabkan para pemuzik rock tempatan yang rata-ratanya ketika itu mempunyai rambut yang tidak melepasi paras bahu, telah terus menerus dipandang serong walaupun dalam kes ini kumpulan Kris sebenarnya masih belum dibuktikan bersalah. Dalam laporan berita ini ditulis bahawa 6 orang yang menaiki sebuah van telah ditahan di lokap Balai Polis Daerah Tapah kerana disyaki memiliki ganja yang dijumpai di dalam van tersebut. Anggota kumpulan Kris pula hanya terdiri daripada seorang penyanyi dan 3 orang pemuzik.

Nama kumpulan Kris terus berkubur selepas insiden tersebut. Album terakhir mereka berjudul Ratna (1993) terkenal dengan lagu Lagu Cenderawasih.

24 September 2010

Majalah Maskulin (2001)

Edisi Pengenalan majalah Maskulin telah dikeluarkan pada September 2001 dengan harga RM6.00. Majalah yang menumpukan kepada golongan pembaca lelaki ini menggunakan slogan "Takrif Terkini Lelaki Muda" dan terdapat label "Bacaan 18 Tahun Ke Atas" pada muka depannya. Maskulin diterbitkan oleh syarikat penerbitan Karangkraf. Editor Kanan Maskulin iaitu Richie Rachman menulis dalam Edisi Pengenalan bahawa "Majalah berbentuk 'wanita' terlalu banyak di pasaran sehingga sukar hendak memilihnya. Seolah-olah semua majalah itu diterbitkan khusus untuk wanita. Bagaimana pula dengan keperluan kaum lelaki? Adakah golongan ini tidak memerlukan bahan bacaan yang dapat membantu mengembangkan keperibadian dan minat? Jelas sekali tidak ada pihak penerbit yang memikirkan tentang keperluan lelaki. Jika adapun majalah itu diterbitkan dalam bahasa Inggeris ataupun diimport dari luar negara. Selebihnya hanyalah majalah berbentuk sukan dan motor". Jelas sekali kehadiran majalah Maskulin bertitik tolak daripada sambutan terhadap majalah bahasa Inggeris seperti FHM (edisi Malaysia bermula pada 1998) yang menumpukan terhadap isi kandungan yang menarik perhatian lelaki.

Setelah beberapa keluaran diterbitkan, Maskulin tidak lagi meletakkan label "Bacaan 18 Tahun Ke Atas" pada muka depannya. Malah selepas setahun berlalu, dan berlakunya pertukaran Editor, majalah Maskulin telah menerima saranan para pembacanya untuk turut meletakkan gambar lelaki pada muka depannya, dan tidak lagi semata-mata gambar model wanita seksi seperti keluaran-keluaran sebelumnya. Tidak berapa lama selepas itu, pihak penerbitan lain juga turut mengeluarkan majalah bahasa Melayu yang menumpukan terhadap golongan lelaki, malah mengikut jejak Maskulin yang menampilkan gambar lelaki pada muka depannya, tidak seperti majalah bahasa Inggeris lain yang terus mengekalkan kehendak lelaki sebenar yakni gambaran wanita seksi pada muka depan majalah.

22 September 2010

Intan Istana Khalifah (1995)

ISBN 983-9171-08-X
Cetakan Pertama 1995

Penulis: Ibnu Yusof
Penerbit: Penerbitan Al-Kafilah Enterprise, Kelantan
Harga: RM25.00 (Malaysia Barat), RM29.00 (Malaysia Timur)

Selepas 'kejayaan' penerbitan buku Permata Yang Hilang (1992), penulisnya Ibnu Yusof telah menerbitkan beberapa buah lagi buku yang bertajuk: Permata Gemilang (diharamkan), Mutiara Taman Wangi (diharamkan), Tongkat Nakhoda dan Mengenal Lelaki (diharamkan). Begitu prolifik hanya dalam tempoh beberapa tahun. Buku Intan Istana Khalifah pula dikeluarkan buat pertama kali dalam tahun 1995. Buku bahasa Melayu setebal 226 mukasurat ini masih berlegar dalam topik yang bersangkutan dengan pengetahuan seksual. Seperti mana dengan buku Permata Yang Hilang, buku ini juga tidak ketinggalan menyelitkan pelbagai ilustrasi dan lukisan yang bersangkutan dengan setiap topik.

Tajuk sampingan buku Intan Istana Khalifah ini ialah Seni Asmara. Penulisnya menjelaskan bahawa "perkataan asmara itu yang bererti bercinta-cintaan, berkasih-kasihan dan bercumbu-cumbuan, atau jatuh cinta, atau cinta berahi adalah merupakan satu perkataan yang cukup bermakna bagi memaparkan hakikat bahawa ramai lelaki sebenarnya hanya mahu belajar cara jima' tetapi tidak memperdulikan mengenai seni asmara". Tambahnya lagi, "Dalam buku ini, penulis mencatatkan Seni Asmara yang mana secara asasnya meliputi Seni Mendekati, Seni Ransangan Awal, Seni Istimta', Seni Pembukaan Jima', Seni Kelakuan Jima', Seni Tarian Dayungan, dan Seni Puncak Asmara". Walaupun terlalu banyak perkataan seni digunakan tetapi kandungan buku ini secara ringkasnya bolehlah dikatakan sebagai cara-cara untuk menikmati hubungan seks secara halal dan erm... berseni!

Dalam bahagian penutup buku ini, penulisnya menasihatkan, "Sesungguhnya Seni Asmara hanya khusus untuk dipraktikkan di kalangan pasangan suami isteri yang sah. Ia bukan untuk tujuan berseronok mensia-siakan masa muda serta menjual maruah diri. Sekiranya Seni Asmara dipraktikkan untuk tujuan yang salah, maka ia akan mendatangkan malapetaka pada diri pengamalnya". Suatu nasihat yang amat berguna sekali, terutamanya untuk sebilangan besar muda mudi zaman kini, yang sudah tentunya tidak peduli untuk mengambil pengajaran daripada apa-apa bentuk pengetahuan seksual, tetapi lebih gemar untuk mempraktikkannya dahulu dan mendapat pengajarannya di usia tua kelak sekiranya sempat.

20 September 2010

Kisah Benar oleh Wahid Kasran (1992)

Cerpen dalam ruangan Kisah Benar ini mula disiarkan oleh akhbar Mingguan Malaysia (edisi Ahad) pada 5 Januari 1992. Penulis utamanya menggunakan nama pena Wahid Kasran. Pernah juga seorang penulis wanita bernama Normala Hamzah diberi peluang menulis dalam ruangan Kisah Benar ini, tetapi gaya dan arah penulisan beliau jauh berbeza daripada yang disampaikan oleh Wahid Kasran. Dalam Mukadimah siri pertama Kisah Benar, Pengarang akhbar itu menulis: "Ruangan ini kita namakan Kisah Benar. Cerita yang kita paparkan adalah satu kisah yang sebenarnya berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Maklumat-maklumat yang kita perolehi adalah dari sumber yang diakui kesahihannya. Bagaimanapun, nama dan tempat yang digunakan dalam kisah benar ini bukanlah nama dan tempat yang sebenarnya"

Siri pertama Kisah Benar oleh Wahid Kasran ini berjudul "Setiap petang suaminya ke masjid rupa2nya ke rumah isteri muda". Cerpen pertama tersebut tiadalah apa-apa yang istimewa sangat, cuma dengan mengetahui bahawa ia adalah suatu kisah benar tentang kisah rumahtangga yang pernah berlaku, dan bukannya suatu cerita rekaan semata-mata, telah menyebabkan ramai orang jadi berminat untuk membacanya.

Setelah berminggu-minggu ruangan Kisah Benar ini disiarkan, dapat dilihat kecenderungan penulisnya untuk menulis kisah benar yang hanya bersangkutan dengan kisah rumahtangga, keruntuhan moral, pergaulan bebas, dan lain-lain gejala tidak sihat, tetapi boleh dikatakan semuanya melibatkan perkara berkaitan seks, contohnya pelacuran, perzinaan, sumbang mahram, rogol, pengguguran dan sebagainya, malah hubungan sah suami isteri turut dijadikan bahan cerita (contohnya poligami, kemandulan, lemah syahwat, kuat syahwat dan sebagainya). Oleh kerana itu ruangan Kisah Benar ini tiadalah menyiarkan kisah benar berkaitan penagihan dadah, pembunuhan, rompakan bersenjata, kemalangan jalan raya, mahupun kisah-kisah jenayah lain (kecuali ketika penulisnya bukan Wahid Kasran, yakni hanya berlaku satu atau dua kali sahaja)

Antara judul menarik cerpen Kisah Benar yang pernah disiarkan ialah seperti:
- Gara2 isteri mandul, suami berkahwin secara senyap2
- Suami rela isteri digagahi
- Gigolo yang lincah akhirnya bertaubat
- Suami jauh di mata isteri gian menggila
- Akibat tunduk pada nafsu, nenek terjebak
- Mahmud suami yang baik tapi isteri main gila
- Bila ibu bapa tinggalkan anak2 berbulan lamanya
- Di kota besar biasanya andartu jadi mangsa
- Isteri kurus kering dapat suami seks maniac
- Suami terpaksa tinggalkan isteri kerana tak tahan
- Walid dan Juliet Tan jinak-jinak merpati
- Bapa borek anak rintik
- Bila janda dapat lelaki bujang
- Pak Endut tenggelam bersama anak sendiri
- Bersultan di mata beraja di hati
- Isteri dingin pembantu rumah jadi sasaran

Kepakaran penulisnya Wahid Kasran dalam mengarang setiap kisah benar ini adalah melalui pemilihan perkataan, ungkapan atau pembayang yang boleh mencetuskan imaginasi pembaca malah dapat menimbulkan unsur humor. Contohnya perkataan atau ungkapan seperti 'telaga kontang', 'topi Perancis' (kondom), 'pemburu segi tiga emas', 'bukit bukau', 'lorong sempit', 'seludang mayang' (zakar), 'menggagahi', 'rumput rampai', 'hot dog', 'apam', 'tiang seri', 'karburetor', 'gunung berapit', 'biji kundang', 'bercucuk tanam', 'benda tiga segi', 'nafsu bahamiah' (sepatutnya batiniah), 'belayar ke Pulau Penyedap', 'asah pensil', 'pusaka emak' dan sebagainya.

Tidak berapa lama selepas mendapat perhatian ramai pembaca, penulisnya mula mengarang dalam gaya penulisan yang berirama pula. Contohnya: "Jadi drebar teksi kalau tak sabar dah lama gulung tikar, kerenah penumpang yang tak sopan dan bersikap kasar, nak ditegur tentu bertengkar, dibiarkan semakinlah kurang ajar, dahlah jalan jem bikin hati berdebar, semua benar-benar mencabar". Kadang-kadang perkataan Inggeris juga diselitkannya supaya jadi lebih menarik seperti: "Mungkin begini keadaannya bagi perempuan-perempuan yang jadi fulltime house wife, sex is very important in life, kononnya tengah muda and still alive, gian jikalau tidak didrive". Keupayaan penulisnya untuk mengekalkan ayat berirama dari mula hingga akhir cerpen amat digemari oleh ramai pembaca. Namun begitu bahagian yang selalu ditinggalkan oleh pembaca ialah bahagian mukadimah atau intro cerpen di mana penulisnya akan menulis perkara-perkara yang umum tanpa mengaitkan dengan watak atau jalan cerita.

Setelah setahun disiarkan, cerpen Kisah Benar dalam akhbar Mingguan Malaysia mencapai tahap populariti yang agak tinggi. Dalam tahun 1993, sebuah akhbar tabloid telah menerbitkan ruangan cerpen yang juga menggunakan nama Kisah Benar. Begitu juga dengan siri TV Kisah Benar yang diterbitkan oleh syarikat swasta dan disiarkan oleh TV3. Menyedari usaha yang dipelopori olehnya ditiru pihak lain, Wahid Kasran sempat menyindir pihak terbabit dalam mukadimah ruangan Kisah Benar: "Nampaknya di TV dan di akhbar tabloid turut menyiarkan Kisah Benar, berentap untuk menampilkan jalur-jalur sinar, kerana menyedari bahawa unsur human interest paling audien gemar, jadi meniru yang dah popular serupalah bertelanjang di kamar. Perkataan kisah benar memanglah sesiapa pun boleh pakai, tetapi yang menggunakan kemudian seolah-olah idea dah pokai, walhal ada perkataan lain misalnya kisah sebenar, kisah betul, peristiwa benar sebagai judul sebagai tangkai, mengapa yang dah orang gunakan harus diungkai. Meniru memang kerja mudah, macam pengemis yang menadah-nadah, sampai bila sindrom tiru berpenyudah"

Ruangan Kisah Benar oleh Wahid Kasran ini bertahan agak lama, terbitan kali terakhir yang dapat dikesan ialah dalam tahun 1994 di mana ketika itu dapat dilihat campur tangan pihak Pengarang akhbar yang mula menyunting dan menyelitkan banyak petikan firman dan hadis ke dalam naskah cerpen hingga kadang-kadang ruangan yang asalnya kecil itu mampu menjadi hampir satu mukasurat penuh. Berkemungkinan juga ruangan Kisah Benar ini masih disiarkan sehingga masuk tahun 1995. Sememangnya ruangan Kisah Benar ini ketika itu dilihat sudah hilang pengaruhnya apabila konsep atau 'jenama' Kisah Benar ini mula popular di siaran TV pula, walaupun sebenarnya cerita bervisual yang disiarkan oleh TV itu jauh ketinggalan daripada apa yang mampu diberikan oleh sebuah tulisan.

"Kisah Benar yang Wahid Kasran tulis stylenya lain daripada yang lain, firman, hadis, gurindam, seloka dan sindiran kemas terjalin, tambahan pula diolah daripada kejadian tulen, usahlah pembaca sangsi waima itu haruslah yakin"





Nota tambahan:
Dalam tahun 1997 juga telah terbit dua buah majalah yang menumpang populariti 'jenama' Kisah Benar seperti di bawah

17 September 2010

Majalah Rileks! (1997)

Keluaran pertama majalah Rileks! diterbitkan pada 1 Mei 1997 dengan harga pengenalan RM4.90, dan mulai keluaran kedua harganya dikurangkan menjadi RM4.50. Rileks! adalah sebuah lagi majalah kartun tempatan yang muncul dalam dekad 1990-an setelah kejayaan besar Majalah Ujang sejak 1994. Rileks! menggunakan slogan "Majalah Syok Masa Depan, Kebanggaan Rakyat Malaysia", dan tidak lama kemudian turut meletakkan label "Majalah kartun tempatan paling berkualiti" pada muka depannya. Muka depan Rileks! biasanya menampilkan karikatur artis tempatan, di mana pada keluaran pertama ini menampilkan kumpulan KRU. Artis-artis lain yang pernah di-karikatur-kan pada muka depan Rileks! ialah seperti Farra, Ziana Zain, Ning Baizura, Amy Search, Awie, Siti Nurhaliza, Erra Fazira, M. Nasir, kumpulan Slam, A To Z dan sebagainya.

Majalah Rileks! diterbitkan oleh Tatsun Publishing Sdn Bhd. Dalam keluaran pertama, ketua editornya iaitu Mr. Rileks telah menulis bahawa "Rileks adalah satu-satunya majalah humor tempatan bahasa Melayu yang mendapat pembiayaan tertinggi, berkualiti dan bertaraf antarabangsa". Pelukis atau ilustrator yang terlibat dalam majalah ini menggunakan nama pena seperti Uranus, Pluto, Musytari, Mars, Zuhal J.C, Utarid K.C, Neptun C.F, Spencer, W.S, S.C, Roy dan Rodin. Manakala maskot rasmi Rileks! pula ialah se'ekor' makhluk asing atau alien.

Isi kandungan Rileks! boleh dikatakan sama seperti majalah kartun lain, terdapat ruangan surat pembaca, kartun semuka, cerpen lucu, komik bersiri, dan tidak ketinggalan ruangan khas berkaitan artis dan dunia hiburan yang terletak di bahagian tengah yang dinamakan Mega Rileks! Antara isi kandungan yang menarik perhatian dalam setiap keluaran ialah paparan poster muka tengah yang menampilkan wajah artis/penyanyi dalam bentuk ilustrasi, grafik komputer, atau pun karikatur. Selain itu tumpuan utama pembaca ialah kepada komik bersiri yang berjudul 2020, yang berkisar kepada kehidupan di Malaysia pada zaman akan datang yang serba berteknologi tinggi. Dalam episod pertama, komik 2020 telah disiarkan sebanyak 35 muka surat penuh. Komik lain yang disiarkan dalam Rileks! bertajuk Deen Sabotaj dan Lagenda Kuasa.

Pada keluaran ke-10 (1 Februari 1998), harga majalah ini telah dinaikkan kepada RM4.90, dan selepas itu kualiti kertasnya juga telah dikurangkan. Dalam keluaran ke-15 (1 Julai 1998), Mr. Rileks menulis dalam kolumnya, "Bukan menggulung tikar. Tapi hanya rileks untuk sementara. Setahun... barangkali dua tahun...! Yang pasti bila kekalutan ekonomi reda... kami gerenti kembali!", "Walau pun kami tidak dapat menemani anda lagi mulai bulan depan, apa yang kami harap... anda tetap sokong barangan buatan Malaysia"

Poster Ilustrasi Siti Nurhaliza

16 September 2010

Permata Yang Hilang (1992)

ISBN 983-9074-00-8
Cetakan Ketiga 1992

Penulis: Ibnu Yusof
Penerbit: Add Sell - Al Kafilah, Kelantan
Harga: $25.00

Cetakan pertama buku Permata Yang Hilang ini ialah pada 1992, namun hanya dalam tempoh tidak sampai setahun ia telah diulang cetak sebanyak dua kali! Begitu sekali sambutan terhadap buku ini ketika itu, sehinggalah sampai ke tahap buku ini mempunyai versi cetak rompak. Buku bahasa Melayu ini turut mempunyai judul bahasa Inggeris iaitu The Lost Jewel, manakala judul sampingannya ialah Seni Nafkah Batin, dan keterangan ringkas pada kulit buku menjelaskan isi kandungan buku ini yang berkaitan dengan "Koleksi Ilmiah Islam, Tradisional Serta Moden, Khas Untuk Bakal Pengantin Dan Suami Isteri". Buku setebal 216 mukasurat ini juga pernah dikeluarkan dalam versi kulit keras semasa cetakan awalnya.

Buku ini pernah mencetuskan kontroversi kerana isi kandungannya yang berkaitan dengan pengetahuan seksual dilihat tidak sesuai untuk penjualan secara terbuka kepada sesiapa sahaja. Ilustrasi atau lukisan yang terkandung dalam buku ini juga secara jelas menjadi punca ia tidak sesuai untuk tatapan umum, sebaliknya perlu dilabel sebagai bahan bacaan dewasa sahaja. Antara ilustrasi yang terkandung dalam buku ini ialah gambaran zakar & faraj, serta posisi persetubuhan.

Walau bagaimanapun antara isi kandungan yang paling menimbulkan kontroversi sehingga buku ini tidak dibenarkan untuk jualan ialah yang berkaitan dengan amalan kuno dan mistik masyarakat silam yang dikhuatiri boleh membawa kepada kesesatan akidah. Contohnya terdapat bab yang membicarakan tentang jampi serapah dan pembuatan tangkal azimat yang lengkap dengan ayat dan tulisan yang tidak diketahui maksudnya dengan jelas. Ayat atau doa yang jelas menyimpang dari ajaran Islam (contohnya, "Masua Sukur menjadi pohon. Tajuk Malai menjadi dahan. Ya Illahi Tuhanku. Tabul cahaya memandang mabuk dan malai. Bedak disapu Muhammad mengirai" dan banyak lagi) juga turut diajar melalui buku ini, begitu juga cara penggunaan azimat dan tangkal seperti meletakkannya di bawah lidah atau mengikatnya pada paha, yang jelas sekali bertentangan dengan ajaran Islam.

Pada bab Hakikat Bayangan Firasat, penulis buku memberi peringatan: "Bahagian ini hanyalah untuk menambah pengetahuan, jangan diamalkan, ditakuti menyesatkan akidah". Walaupun begitu tidak mustahil ada pembaca di zaman kini yang pendek akal lalu mudah mempercayai amalan kuno rekaan manusia zaman dulu, contohnya 'keupayaan' menilik bentuk tubuh atau anggota badan lalu memberi maksud yang tertentu, seperti "Saiz faraj sama dengan saiz mulut", "Ibu jari kaki lelaki dan saiz zakarnya", dan lain-lain lagi 'khayalan silam' seperti Firasat Tahi Lalat dan Bulan Melangsungkan Perkahwinan, yang mana kesemuanya adalah rekaan manusia zaman dahulu semata-mata.

Bibliografi yang terdapat pada mukasurat akhir antara lain menyenaraikan beberapa buah kitab lama bertulisan jawi seperti "Tajul Muluk (tulisan Sheikh Hassan bin Sheikh Ishak Fatani)", "Hukum Jima' (Al-Fadhil Ahmad bin Sulaiman Kamal Basha)", "Kasyaful Asrar (Sheikh Muhammad Salleh Abdullah Mengkabui)" dan "Mutala'al Badrin (Muhammad Ismail Daud)", selain banyak buku-buku bahasa Melayu lain termasuk yang berbahasa Inggeris seperti "Kamasutra (Sir Richard Burton)", "Shiatsu (William Schulz)" dan "What Is The Origin Of Man? (Dr. Maurice Buccaille)". Penulis juga menjelaskan rujukan utama untuk sumber maklumatnya ialah "secara lisan dari beberapa orang pewaris", "kemudian membuat perbincangan lisan dengan pewaris yang lain untuk tujuan rujukan silang dan bagi lebih memahami duduk perkara", namun penulis tidak menyenaraikan siapakah sebenarnya "pewaris" tersebut.


Iklan dalam surat khabar

15 September 2010

Musim ke-2

"Arkib Negara" kini kembali untuk berkongsi bahan, gambar & maklumat yang berkaitan dengan skop blog ini. Pada awal 2009 dahulu, saya bercita-cita untuk membuat entri harian, tapi nampaknya kurang berjaya dan hanya bertahan hampir sebulan sahaja. Selepas itu banyak perkara berlaku dalam kehidupan dan kerjaya saya hingga menyebabkan "Arkib Negara" tidak dapat diteruskan.

Sejak beberapa bulan lepas saya telah membuat penyusunan semula bahan-bahan yang terbengkalai dahulu, ditambah lagi dengan bahan-bahan terbaru yang sempat dicari, maka kini "Arkib Negara" bersedia untuk beroperasi semula dalam Musim ke-2! Walau bagaimanapun, konsep entri harian yang gagal dahulu terpaksa dihentikan. Kini "Arkib Negara" berharap dapat menyediakan 3 entri terbaru pada setiap minggu, atau dikurangkan kepada 1 atau 2 entri sahaja sekiranya kesuntukan masa.

Selamat melihat dan membaca, mulai esok. Terima kasih kerana sabar menunggu, dan juga atas maklum balas dan komen-komen yang anda berikan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...