09 February 2009

Siri Kartun Alihsuara (1987)

Senarai rancangan kartun (animasi) bersiri yang disiarkan oleh stesen televisyen RTM2 sekitar tahun 1987 pada setiap hari Isnin hingga Khamis jam 6.30 petang. Kebiasaannya setiap siri mengambil masa 30 minit (dengan sedikit iklan) dan kesemuanya telah dialihsuara (rakaman semula suara) ke dalam Bahasa Melayu. Malangnya para pelakon yang meminjamkan suara kepada watak pujaan kanak-kanak ketika itu tidak diberi kredit dan tidak diketahui siapakah mereka di belakang watak-watak terkenal kartun seperti Mospeada, Tosho Daimos, Space Cop Gaban, Miss Comet dan Macross.

4 comments:

loki said...

boleh tak postkan kepada saya senarai semua rancangan tv rtm 1 dan rtm 2 sekitar tahun 1992 dan 1993..terima kasih
calintz84@yahoo.com

khys said...

loki:
buat masa ni saya belum jumpa apa yg anda cari tu. kalau ada nanti saya akan post ke Arkib ini utk tatapan semua. terima kasih, ini komen yg pertama!

i'm shin... i'm inesen said...

arghh suka tengok miss comet, maero attack.. cite drama jepun dedulu pun di alih suarakan kepada bahasa melaysia.. patut di kekalkan sampai skrg

Unknown said...

assalamualykum, admin.. sy sdg mkaji ttg sejarah kmunculan animasi kartun di malaysia.. setakat ni, sy tjmpa artikel ni utk paling awal 1987 malaysia, dan artikel admin about tv singapura 1976.. agak2 ada lagi tak prove animasi kartun dari arkib..?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...