05 April 2012

Aaron Aziz (2002)



Sepuluh tahun yang lalu Aaron Aziz adalah nama yang tidak dikenali langsung di Malaysia.

Di Singapura pada 2002, Aaron yang sudah pun berusia 26 tahun ketika itu baru hendak dikenali melalui lakonannya dalam watak-watak kecil untuk drama televisyen. Antara drama terawal lakonannya yang disiarkan oleh Channel 5 berjudul War Diary. Sebuah lagi drama Singapura yang popular berjudul Heartlanders menampilkan Aaron membawakan watak polis.

Setelah berlakon dalam beberapa buah drama televisyen di Malaysia, akhirnya Aaron mendapat peluang terbaiknya apabila ditawarkan berlakon dalam filem pertamanya Evolusi KL Drift (2008). Populariti Aaron memuncak naik pada pertengahan 2011 melalui lakonannya dalam drama bersiri Nora Elena. Kini Aaron Aziz ialah pelakon Singapura nombor dua* paling popular di Malaysia.

Majalah LiME keluaran September 2002 yang diterbitkan oleh Mediacorp Publishing pernah menemubual pelakon baru Aaron Aziz, dan soalan pertama yang ditanyakan oleh mereka ialah berkenaan nama Aaron yang tidak kedengaran seperti nama orang Melayu. Aaron menjelaskan bahawa keluarganya terdiri daripada keturunan yang bercampur aduk ("a rojak family") di mana arwah bapanya berketurunan "Siamese Chinese" manakala ibunya pula daripada keturunan "Orang Cocos" yang berasal dari Christmas Island, dan neneknya ialah orang Jepun.

Dalam temubual yang sama Aaron menceritakan pengalaman awalnya menyertai pertandingan Manhunt pada tahun 2000 di mana dia memenangi dua gelaran, Mr. Personality dan Mr. Charming. Dengan ketinggian 1.79 meter, berat 70 kg dan ukuran dada 40 inci, majalah LiME pada 2002 menggelarkan Aaron Aziz sebagai "Perfect hunk material!"

*Pelakon Singapura paling popular di Malaysia ialah S. Shamsudin!

Nota tambahan:
Pada awal 2012, Aaron Aziz telah memenangi Anugerah Selebriti Kacak dan Anugerah Hot Papa dalam Anugerah Pilihan Pembaca Media Hiburan 2011.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...