29 January 2013

Salonmay - alat khas untuk wanita (1991 & 1992)

Pada masa kini terdapat pelbagai bentuk iklan yang menawarkan pelbagai kaedah untuk mencantikkan diri terutamanya untuk para wanita. Boleh dikatakan semua iklan sebegitu mengesyorkan bahawa bentuk badan yang menarik ialah antara ciri penting yang dapat menjadikan seseorang itu kelihatan cantik atau kacak. Seperti yang banyak diiklankan, definisi utama bagi menggambarkan 'bentuk badan menarik' ialah seseorang itu mestilah 'tidak gemuk'. Manakala untuk seseorang yang sememangnya 'tidak gemuk', definisi lain pula dipakai untuk menggambarkan 'bentuk badan menarik', di mana antara definisi yang paling popular khususnya kepada kaum wanita ialah mereka mestilah mempunyai bentuk payudara yang menarik.


Lebih 20 tahun yang lalu, pada awal 1990-an, iklan "jenama antarabangsa" Salonmay sering kelihatan di dalam akhbar dan majalah tempatan. Salonmay diiklankan sebagai "Alat khas untuk wanita yang menghadapi masalah buah dada". Alat khas yang dikatakan "mudah dan selamat digunakan" itu sebenarnya lebih dikenali oleh orang ramai ketika itu sebagai erm... 'pam tetek'. Iklan Salonmay, alat khas yang dipasarkan dalam saiz M dan L pada 1991 turut - dengan selambanya - menggambarkan tatacara penggunaannya dalam bentuk ilustrasi.

1991
Apa yang menariknya, iklan Salonmay yang seterusnya tidak lama kemudian telah ditapis! Tiada lagi ilustrasi tatacara penggunaannya, malah perkataan "buah dada" juga sudah tidak kelihatan lagi dan digantikan dengan "tubuh badan". Yang lebih menarik, iklan Salonmay versi baru itu turut menyiarkan gambar trofi Golden Brain Award 1977 dan The First Top Ten Outstanding Inventors bagi membuktikan keberkesanan alat itu, malah - mungkin atas permintaan besar pasaran tempatan - saiz S juga sudah mula dijual. Dapatkannya di Pertama Kompleks, Kuala Lumpur!

1992

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...