03 January 2011

Sabun Gayla (1974)

"Ini dia Gayla - sabun mandi dingin ais (Ice cool toilet soap - Gayla)"

Pada awal tahun 1970-an, syarikat Lever Brothers di Malaysia telah mengeluarkan sabun mandi berjenama Gayla! Dari mana asal usul perkataan gayla? Sudah tentu bukan daripada bahasa Melayu, malah bukan juga daripada bahasa Inggeris. Kemungkinan besar nama Gayla adalah hasil daripada gabungan perkataan bahasa Inggeris, Gay, dengan perkataan bahasa Melayu, La (sebutan ringkas untuk Lah)

Pada tahun 1970-an di Malaysia, perkataan gay tidak lebih daripada sekadar membawa maksud riang dan gembira seperti mana yang tergambar pada wajah model iklan sabun Gayla ini. Model perempuan tersebut juga digambarkan dalam keadaan berbogel, dan iklan ini disiarkan dalam majalah Wanita keluaran Januari 1974. Nombor siri kelulusan iklan ini pada penjuru kiri bawah tertulis "GAY/1/M"

Apabila membandingkan dengan situasi zaman sekarang, penerbitan iklan sebegini pastinya akan menjadi suatu isu hangat, malah pengeluar produk juga pastinya akan berfikir banyak kali sebelum menggunakan jenama dan paparan sebegini, bukan hanya kerana maksud gay kini secara umumnya merujuk kepada sifat homoseksual (yang berkonotasi negatif pada masyarakat umum, malah akan mengecilkan skop pasaran produk kepada golongan tertentu?), tetapi juga kerana paparan gambar bogel pada iklan dalam media cetak telah dilarang sama sekali. Walaupun kita tahu bahawa semua orang kini boleh melihat gambar bogel yang lebih hebat daripada dalam iklan ini dengan mudah melalui internet, tetapi pastinya tidak ramai daripada kita yang merasakan perlu untuk mengatakan bahawa perbuatan kita itu okey.

"Gayla - kesegaran dingin ais yang anda benar-benar nikmati"

Nota tambahan:
Nama Gayla telah didaftarkan sebagai tanda dagang oleh Lever Brothers di Amerika pada 1935. Cadangan mengenai penciptaan nama tersebut seperti di atas adalah imaginasi penulis sahaja.

4 comments:

Zamir Yusof said...

kalau beli sabun dapat poster tu mmg buat modal kat bilik air la jawabnya...haha

Unknown said...

Haha lain bunyi

Unknown said...

Haha lain bunyi

Unknown said...

Haha lain bunyi

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...